A Titanic és egy űrrakéta teljesítménye egyben - Készül a világ legnagyobb sugárhajtóműve

A hajtómű GE9X néven futó új változata emeli majd a levegőbe a Boeing következő generációs 777X típusjelű repülőgépét.

  • hvg.hu hvg.hu
A Titanic és egy űrrakéta teljesítménye egyben - Készül a világ legnagyobb sugárhajtóműve

A GE azt tervezi, hogy még az idén ősszel kipróbálja a GE9X-hez kifejlesztett új, nagyon erős szénszálas kompozit anyagból készült lapátokat a Boeing Seattle-ben található tesztpadján. Az úttörő anyagból készült új lapátok és más alkatrészek csökkenteni fogják a GE9X üzemanyag-fogyasztását és károsanyag-kibocsátását.

132 hüvelykes (335 centis) átmérőjével a GE9X hajtómű frontoldali légcsavarja nagyobb lesz idősebb testvéréénél. A negyedik generációs kompozit anyagoknak köszönhetően kevesebb és vékonyabb lapátokra volt szükség, amelyek azonban ugyanolyan erősek és tartósak, mint a régebbi változat lapátjai. A GE9X-ben csak 16 légcsavarlapát van, szemben a GE90-115B hajtómű 22 lapátjával és a GEnx 18 lapátjával. Ezek a fejlesztések javítják az üzemanyag fogyasztás hatékonyságát, emellett több száz fontot levesznek a lapátok és az azokat tartó szerkezetek súlyából.

A GE90X-es
General Electric

Az új lapátoknak köszönhetően a mérnökök növelni tudják a légcsavarvég kerületi sebességét és az alacsony nyomású turbina hatékonyságát, illetve javítani tudják az üzemanyagégés hatékonyságát a hajtóműben.

A GE9X tartós, könnyű, a GEnx-ben alkalmazotthoz hasonló légcsavarháza szintén kompozit anyagokból készül majd. Egy fémből készült légcsavarházzal összehasonlítva ez a kompozit anyagú szerkezet 135 kilóval csökkenti a hajtómű súlyát.

A hajtóműbe beépített csúcstechnológiás anyagok sorában megtalálhatóak még a kerámia mátrixú kompozitok is, amelyek akár 1315 Celsius fokon is működőképesek, ez pedig jóval magasabb hőmérséklet annál, mint amit bármely más ötvözet kibír. A mérnökök szerint a hajtómű a GE90-115B típusú társánál kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd, részben az égéstérbe és turbinába beépített kerámia mátrixú kompozitoknak köszönhetően.

Az első hajtómű tesztelésére 2016-ban kerül sor, a GE repülő próbapadján pedig várhatóan 2017-ben kezdődik a próbaüzem. A hajtóműre 2018-ban tervez típusengedélyt szerezni a cég.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.