Balogh Csaba
Balogh Csaba
Tetszett a cikk?

Mire elég tíz év a neten? Képes-e elhitetni az emberekkel egyetlen szolgáltatás, hogy a mindennapi felhasználó számára tulajdonképpen egyenlő az internettel? A válasz igen, a példa pedig maga a 2,5 milliárd lábon járó Facebook, ami tíz éve ezen a napon, 2004. február 4-én indult el.

A Facebook ajándéka

10. születésnapja alkalmából minden felhasználójáról személyre szabott videót készített a Facebook.

Egyetemistákat segítő és szórakoztató szolgáltatásból vált nem csak egyetemistákat segítő és szórakoztató szolgáltatássá működése tíz éve alatt a Facebook. Mark Zuckerberg előbb publikus, barátokkal megosztható órarendet, majd 2003-ban a “Hot or not”-hoz hasonló oldalt csinált. Ez utóbbi a Facemash nevet kapta, és ezen már feltűnt a későbbi Facebook védjegyévé vált lájkolós funkció, a korai weblap lényege ugyanis az volt, hogy az egyetemisták szavazhattak, az aktuálisan felkínált két kép közül melyiken szereplő lány tetszik nekik jobban. Ehhez a Harvard szervereiről kellett levadásznia a hallgatókról tárolt igazolványképeket.

Bár az illegálisan szerzett képekkel dolgozó oldalát hamar leállították, Zuckerberg nem adta fel, és egy önkéntes csatlakozás útján használható oldalt indított. A thefacebook.com-ra néhány nap alatt több százan regisztráltak. Amikor az alapító nagy örömmel számolt be a The Harvard Crimson című egyetemi napilapnak a 900 felhasználóról, aligha gondolta, hogy tíz év múlva jóval egymilliárd fölött lesz ez az érték.

Ahogy jöttek a felhasználók, úgy jött a pénz is

Mire jó ma a Facebook?

Munkakeresés, állástalálás

 

Ingyenes telefonálás mobilon

 

Hírolvasás

A kezdetben csak a Harvard hallgatói által használható, majd más amerikai egyetemekre is kiterjesztett szolgáltatás már az indulás évében, 2004 nyarán megkapta első befektetését, a Pay Pal online fizetési rendszert is alapító Peter Thieltől. A következő évben már a 200 ezer dolláros facebook.com domain megvásárlása is belefért (elhagyva a címből és a névből a “the” névelőt).

2005-ben nemcsak új címhez, hanem új célcsoporthoz is jutottak: az őszi iskolakezdésre a középiskolások számára is elérhetővé tették a szolgáltatást, sőt ahogy a Businessweek beszámolójából kiderül, bizonyos vállalatok, például az Apple és a Microsoft alkalmazottai is regisztrálhattak. Egy évvel később, 2006 szeptembere óta pedig mindenki, aki 13 évesnél idősebb(nek vallja magát).

A szeptember, úgy tűnik, fontos hónap a Facebook életében: a folyamatos nyitások után a pozitív cash-flowt is egy szeptember, a 2009-es hozta el a vállalatnak, ekkor jelentette be Mark Zuckerberg, hogy a megelőző negyedévben már több pénz folyt be, mint amennyit elköltöttek.

©

A nagy riadalom

Az egyre komolyabb bevételeket termelő Facebook 2012 májusában ért el a tőzsdéig. Talán magának a tőzsdére lépésnek is köszönhető az akkori felfokozott hangulat: másfél éve a Facebook leendő részvényesei és az elemzőcégek komolyan aggódtak a közösségi oldal jövője miatt, mondván: a felhasználók zöme mobilon facebookozik, de Zuckerbergéknek elképzelésük sincs, hogyan lehetne a mobilból pénzt behozni.

Az aggodalmak felmerülése után nem sokkal a Facebook elindította a mobilos hirdetéseket, amik azóta egyre nagyobb pénzt hoznak a konyhára: 2013 utolsó negyedévében már átbillentek a reklámbevételek, a pénz 53 százaléka mobilról érkezett.

©

Ezzel együtt a befektetők is megnyugodtak, a 38 dolláron nyitó a Facebook-részvények árfolyama már 20 dollár alatti szintet is megjárt, jelenleg 61 dollárt is érnek a papírok.

Már minálunk, babám

Mindebből – sem a rekordmélységből, sem a csúcsárfolyamból – a felhasználók lényegében semmit nem érzékelnek, és szó szerint ömlenek a Facebookra. Jelenleg 1,23 milliárdan vagyunk, és egyre inkább mobilról használjuk a szolgáltatást: az aktív felhasználók mindössze 8 százaléka nem szokta soha telefonján nézegetni a közösségi oldalt, a többiek kedvenc platformja az Android.

Az internetezési szokásokat több mint 30 európai országban, Észak-Afrikában és a Közel-Keleten kutató Gemius adatai szerint az általuk vizsgált területen a magyarok és törökök látogatják a Facebookot legnagyobb arányban: felénk 10 internetezőből közel 9, egészen pontosan 86 százalékuk használja a szolgáltatást.

Egyenlő?

A Gemius becslései szerint az aktív Facebook-felhasználók több mint 48 százaléka minden egyes nap belép. Több mint 40 százalékuknak reggel első dolguk, hogy megnézzék facebookos üzeneteiket és az üzenőfalat.

Csak egy vírus, ami mindjárt lecseng?

A Facebook hanyatlásának előrevetítése néhány éve rendszeres. Legutóbb éppen két hete a Princeton Egyetem kutatóinak tanulmánya került bele a hírekbe. A szakemberek járványtani modellt használó elemzésében az áll, hogy 2017-re, azaz mindössze három év múlva jön el az az idő, mikorra a Facebook elveszti jelenlegi, 1,23 milliárd fős aktív felhasználói bázisa 80 százalékát.

Bár azt mi sem hisszük, hogy a Facebook örökre az internet meghatározó része lesz, ennél egy kicsit hosszabb jövőt jósolunk neki. Az elmúlt 10 évet és a jelenlegi helyzetet nézve pedig megállapíthatjuk, hogy a Facebook ma sokaknak lényegében egyenlő az internettel, vagy legalábbis annak egyik felével. Társadalmi, kulturális és politikai szempontból is megkerülhetetlen jelenség.

Ha ez érdekes volt, hasonlókért lájkolja a hvg.hu Tech rovatának facebookos oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!