Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"70e98930-7948-44bd-b9a3-3c8cae023005","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Uppsala belvárosában dördültek el lövések.","shortLead":"Uppsala belvárosában dördültek el lövések.","id":"20250429_svedorszag-uppsala-lovoldozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70e98930-7948-44bd-b9a3-3c8cae023005.jpg","index":0,"item":"973a473e-88d9-44b0-9b53-c39d2c2e0429","keywords":null,"link":"/vilag/20250429_svedorszag-uppsala-lovoldozes","timestamp":"2025. április. 29. 19:31","title":"Lövöldözés volt Svédországban, hárman meghaltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A díjat nem az EP adja oda, hanem a The Parliament Magazine nevű havilap.","shortLead":"A díjat nem az EP adja oda, hanem a The Parliament Magazine nevű havilap.","id":"20250429_kulja-andras-shortlist-newcomer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bba4238-7d8e-4267-b647-fe8ad302b481.jpg","index":0,"item":"3e092a9a-c933-46d2-ae7d-ce99458253d7","keywords":null,"link":"/itthon/20250429_kulja-andras-shortlist-newcomer","timestamp":"2025. április. 29. 14:58","title":"A tiszás Kulja András is felkerült a legjobb újoncok shortlistjére az Európai Parlamentben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac58d7dc-0568-4496-9f7e-835c67058b7d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Ma Ven-csün, aki korábban kormánytagok mellett is feltűnt, tavaly februárban egy konferencián keltett feltűnést, amikor a száműzetésbe kényszerült tibeti kormány képviselőit próbálta meg fotózni.","shortLead":"Ma Ven-csün, aki korábban kormánytagok mellett is feltűnt, tavaly februárban egy konferencián keltett feltűnést, amikor...","id":"20250428_Budapesten-elo-ferfi-is-reszt-vehet-a-Kina-kulfoldi-megfelemlito-akcioiban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac58d7dc-0568-4496-9f7e-835c67058b7d.jpg","index":0,"item":"6a6c4780-d6c2-4072-af29-ec90243525d3","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_Budapesten-elo-ferfi-is-reszt-vehet-a-Kina-kulfoldi-megfelemlito-akcioiban","timestamp":"2025. április. 28. 11:22","title":"Egy Budapesten élő, magyar kormány tagjai mellett többször is felbukkanó férfi is részt vehet Kína külföldi megfélemlítő akcióiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3d79f0c1-6341-48ba-96f6-279ef9785a10","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kormány több mint egymilliárd euró értékben, törvénytelenül segítette a propagandát – állítja több hazai médium. Amennyiben az Európai Bizottság helyt ad a panaszuknak, a tiltott állami támogatást kapó cégeknek vissza kell fizetniük legalább 1,1 milliárd eurónyi forintot a magyar költségvetésbe. ","shortLead":"A kormány több mint egymilliárd euró értékben, törvénytelenül segítette a propagandát – állítja több hazai médium...","id":"20250428_magyar-szerkesztosegek-magyar-hang-panasz-magyar-allam-europai-bizottsag-hatalomhoz-kozeli-media-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3d79f0c1-6341-48ba-96f6-279ef9785a10.jpg","index":0,"item":"ccaae6a9-c4cb-4eb5-8a1c-4ff28907c197","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_magyar-szerkesztosegek-magyar-hang-panasz-magyar-allam-europai-bizottsag-hatalomhoz-kozeli-media-ebx","timestamp":"2025. április. 28. 09:20","title":"Több magyar szerkesztőség is bepanaszolta a magyar államot az Európai Bizottságnál a hatalomhoz közeli médiára költött pénzek miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc49a083-9ede-412c-bc0f-9bb44076f6c2","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt nem tudni, hogyan jutott el az autó az Egyesült Arab Emírségekbe.","shortLead":"Azt nem tudni, hogyan jutott el az autó az Egyesült Arab Emírségekbe.","id":"20250428_Hadhazy-Akos-Dubajban-lattak-azt-a-magyar-rendszamu-luxuskocsit-amit-korabban-Matolcsy-Adammal-fotoztak-le","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc49a083-9ede-412c-bc0f-9bb44076f6c2.jpg","index":0,"item":"e8d30c52-d682-4449-bfef-704b4bd020fb","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_Hadhazy-Akos-Dubajban-lattak-azt-a-magyar-rendszamu-luxuskocsit-amit-korabban-Matolcsy-Adammal-fotoztak-le","timestamp":"2025. április. 28. 09:02","title":"Hadházy Ákos: Dubajban látták azt a magyar rendszámú luxuskocsit, amit korábban Matolcsy Ádámmal fotóztak le","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5d9f7c9d-78c5-45e0-8ee0-35c33bf0c12f","c_author":"Lőrinc László ","category":"360","description":"Bethlen István parlamenti ellenzéke egy kétharmadot összetrükköző erővel szemben próbált szövetkezni. Miután sokukat kitiltották a Nemzetgyűlésből, bojkottal kezdtek el harcolni. ","shortLead":"Bethlen István parlamenti ellenzéke egy kétharmadot összetrükköző erővel szemben próbált szövetkezni. Miután sokukat...","id":"20250428_hvg-horthy-korszak-parlament-kormany-ellenzek-Fugefalevel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5d9f7c9d-78c5-45e0-8ee0-35c33bf0c12f.jpg","index":0,"item":"382d2ad5-f1a4-4b9c-9f77-c829eb5e989c","keywords":null,"link":"/360/20250428_hvg-horthy-korszak-parlament-kormany-ellenzek-Fugefalevel","timestamp":"2025. április. 28. 15:15","title":"Momentumosok kitiltása: 100 éve is pont itt tartott a magyar parlamentarizmus","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e48a9372-60e1-42df-b9d0-6b0cc889de52","c_author":"Illényi Balázs","category":"tudomany","description":"Hogyan kell élelmezni egy holdbázis lakóit, vagy miben kell jártasnak lennie egy űrdiplomatának? Ilyen kérdésekre is választ kaphatnak azok, akik beiratkoznak a magyar űripari képzések valamelyikére. A programot a világon egyedülálló módon 21 hazai egyetem konzorciuma szervezi.","shortLead":"Hogyan kell élelmezni egy holdbázis lakóit, vagy miben kell jártasnak lennie egy űrdiplomatának? Ilyen kérdésekre is...","id":"20250429_urkutatas-magyar-kepzesek-egyetemek-unispace-program","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e48a9372-60e1-42df-b9d0-6b0cc889de52.jpg","index":0,"item":"b0ba6d93-60e9-4916-a762-625a0efb4d02","keywords":null,"link":"/tudomany/20250429_urkutatas-magyar-kepzesek-egyetemek-unispace-program","timestamp":"2025. április. 29. 10:03","title":"Űrmérnök, űrpolitikus, űrpszichológus: kozmikus képzések is működnek már a magyar egyetemeken","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4edf71be-757e-4dcd-9ddc-7da777291945","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A véleményeket alapvetően meghatározzák a pártpreferenciák. ","shortLead":"A véleményeket alapvetően meghatározzák a pártpreferenciák. ","id":"20250428_IDEA-Intezet-45-szazalek-tamogatna-Ukrajna-unios-csatlakozasat-38-szazalek-ellenzi-azt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4edf71be-757e-4dcd-9ddc-7da777291945.jpg","index":0,"item":"3773a219-3c7b-46f0-8136-e108b7f29b42","keywords":null,"link":"/itthon/20250428_IDEA-Intezet-45-szazalek-tamogatna-Ukrajna-unios-csatlakozasat-38-szazalek-ellenzi-azt","timestamp":"2025. április. 28. 10:51","title":"IDEA Intézet: 45 százalék támogatná Ukrajna uniós csatlakozását, 38 százalék ellenzi azt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Körülményes honlap-navigáció, döcögős tranzakciók, láthatatlan webes csapdák és szakemberhiány – ezek a legjellemzőbb akadályok az online és mobil fogyasztói kapcsolatok építésének útjában. Az IBM Tealeaf és az Econsultancy 2013-as globális felmérésében több mint 500 online szakembert kérdeztek cégük digitális üzleti gyakorlatáról.
2012-ben az online vásárlások világszerte ezermilliárd dolláros csúcsot döntöttek, és volumenük továbbra is gyorsabban növekszik, mint a bolti eladásoké. A webáruházak tulajdonosai hosszú távon a csatornák bővülésére és a forgalom további növekedésére számítanak, de tudják ők is: üzletük csak akkor fog prosperálni, ha digitális platformjaikat a fogyasztói elvárásoknak megfelelően optimalizálják. Az IBM Tealeaf és az Econsultancy 2013-as globális felmérésben több mint ötszáz e-kereskedelemben dolgozó szakembert kérdeztek cégük internetes üzleti gyakorlatáról. A felmérésből kiderül az is, melyek a vásárlásban leggyakrabban zavart okozó problémák.
Tableten böngész, boltban vásárol
A kutatás egyértelműen a mobil eszközök dominanciáját mutatja: a megkérdezettek csaknem 42 százaléka úgy véli, üzleti céljaik eléréséhez nélkülözhetetlen a mobil, 32 százalék szerint pedig kifejezetten fontos technológiáról van szó. Ezzel összhangban csaknem háromnegyedük tervezi, hogy a következő évben a korábbinál több pénzt fektet mobilfejlesztésekbe. Az ilyen fejlesztések persze feltételezik a vásárlói attitűd ismeretét és az online fogyasztási szokások változásainak követését. A megkérdezett szakértők 60 százaléka szerint a vásárlók többsége mobil eszközét inkább csak tájékozódásra használja, a vásárlást később az interneten bonyolítja. 44 százalékuk szerint a vevők a mobilos böngészést követően gyakran offline, tehát az üzletben veszik meg a kiszemelt terméket, 17 százalékuk szerint sok vásárló a boltban is használja okostelefonját vagy tabletjét, amikor az áruk között válogat.
Jobb navigációt, több információt
A cégek többsége tisztában van vele, mely területeken kellene a legtöbbet fejlődnie. Az első helyen a navigáció tökéletesítése áll: a válaszadók csaknem fele szerint weboldalukon kifejezetten nehéz a tájékozódás, biztató viszont, hogy a tavalyihoz képest ez a szám 16 százalékkal csökkent. A második legtöbbször említett probléma az információhiány, amit az űrlapkitöltéssel, regisztrációval és az online fizetéssel kapcsolatos gondok követnek. Érdekes, hogy az IT-biztonság kérdései a lista végén szerepelnek, úgy tűnik ez ügyben jól felkészültnek értékelik magukat a vállalatok.
„A felmérést végző IBM Tealeaf szakemberek szerint nem kérdés, hogy az ilyen problémák hosszú távon az ügyfelek lemorzsolódásához vezetnek, a legtöbb kárt mégis azok okozzák, melyekről a webáruház vagy a céges oldal tulajdonosai nem is tudnak” – mondja Rehus Péter, az IBM Magyarország regionális vezetője, a Tealeaf webes megoldások specialistája. „Egy webes könyvkereskedelemmel foglalkozó cég termékmenedzsere például egyszer arra lett figyelmes, hogy a vevők az online kosár összeállítása közben hirtelen félbeszakítják a tranzakciót és otthagyják az oldalt. A vásárlási folyamatot elemző program segítségével visszajátszva az ügyfél műveleteit fény derült a bakira: ha a vásárló a „szállítási cím egyezik a számlázási címmel” lehetőséget választotta és ugyanakkor a „szállítási cím” részt is kitöltötte, a rendszer megduplázta a megrendelt termékek sürgősségi kiszállítási költségét. Mindezt csak a vevők látták, a cég csak a weboldal szoftveres átfésülésével tudta feltárni a pontos okot.”
A vásárló útja kifürkészhető
Az IBM Tealef kutatása szerint az online ügyekhez a vállalaton belül jellemzően „mindenki ért”: az online csapat mellett leginkább a marketing, a webfejlesztők, az IT és az ügyfélszolgálat felel a fogyasztó megszólításáért, de van ahol a sales csapatot is bevonják a munkába. Más kérdés, hogy mennyire mély és átfogó ez a közös kompetencia. A válaszadók csaknem fele szerint ha a fogyasztói élmény nem teljes, annak oka az elemzésben jártas szakemberek hiánya – miközben 39 százalékban a pénzügyi okokat, 38 százalékban a megfelelő technológia hiányát emelik ki.
Pedig a cégek a legváltozatosabb eszközökkel próbálnak visszajelzést szerezni a vevőktől, hogy a weboldalon történő interakciók mögé lássanak. Digitális analitikát a megkérdezettek háromnegyede, online felméréseket a kétharmada használ, az online űrlapokat 53, a közösségi médiás analitikát 49 százalékuk említette. A listán szerepel még az online hőtérkép (amely az oldal egyes részeinek használati gyakoriságát mutatja), az A/B, illetve többváltozatos tesztelés módszere, valamint az online és offline fókuszcsoportos megkérdezés.
A válaszadók közel száz százaléka gondolja, hogy a fogyasztói élményt romboló problémák kiszűrésére a vásárlási folyamatok visszajátszására is alkalmas digitális eszközök jelentik a megoldást. A webes kereskedelemben és az aktív online jelenlétben érdekelt cégek láthatóan tisztában vannak vele, hogy a konverziós arány és a tranzakció értékének növeléséhez le kell bontani a zavartalan kommunikáció útjában álló akadályokat, és ehhez érdemes a legkorszerűbb technológiát igénybe venni.