A munkavállalók oldaláról már bemutattuk a home office előnyeit, ám a távmunka feltétele nemcsak a dolgozón, a munkáltatón is múlik. Annak ellenére, hogy a legtöbb hazai cég még mindig az irodában végzett munkát részesíti előnyben, már bőven akadnak olyanok is, amelyek kihasználják a technológia adta lehetőségeket: ezek elsősorban az IT-szektorban elhelyezkedő külföldi, de magyarországi irodával rendelkező nagyvállalatok. Ők hozhatnak szemléletváltást a magyar piacra.
A kevesebb több
Ha egy irodában kevesebb embert kell „leültetni”, az kézzel fogható hasznot termel a cégnek – például azzal, hogy kisebb irodát kell bérelni, vagy kevesebb lesz a rezsiköltség –, ráadásul ez egyben lépés környezetbarát munkahely státusz felé, ez pedig egyre több munkavállaló számára fontos. A távfoglalkoztatásban dolgozók például nem ingáznak naponta oda-vissza az iroda és az otthonuk között, ezzel pedig nem csak a bejárás céges költségtámogatása, hanem a légszennyezettség is csökken.
Amellett, hogy a home office-t előnyben részesítő cégek energiát spórolnak, az sem mellékes, hogy jóval produktívabb alkalmazottakat tudhatnak magukénak. Több felmérés is igazolja, hogy a home office-ban dolgozók hatékonyabb munkavégzésre képesek, mint a hagyományos irodai térben foglalkoztatottak – a termelékenység adott esetben elérheti az 50-70 százalékos növekedést is.

Az irodán kívül is van élet – sőt
hvg.hu
Könnyebb megtartani a tehetségeket
A cégek szempontjából az egyik legfontosabb dolog, hogy alkalmazottaik lojálisak legyenek, ehhez pedig nagyban hozzájárul az, ha a munkáltató időnként lehetőséget biztosít a távmunkára. A Microsoft Magyarországnál gyakorlatilag az összes alkalmazott élhet a home office adta lehetőséggel, olyannyira, hogy ezt már a munkaszerződésbe is belevette a cég. "Gyakorlatilag mindenki rugalmas, kötetlen munkaidőben dolgozhat. Ehhez minden szükséges eszköz a rendelkezésükre áll, így minden egyes alkalmazott eldönteti, hogy mennyi időt dolgozik, és hogy ezt az irodában, otthon, vagy valahol máshol teszi meg” – mondta el a hvg.hu-nak Friedl Zsuzsanna, a cég HR-vezetője. „Ma már egy fontos hívószó a tehetségek számára, ha a cég azt mondja: nem számít, hány órát töltesz a munkahelyeden, mert a teljesítmény a lényeg. Az informatika az a szektor, ahol az alkalmazottak legtöbbje 120 százalékkal végzi a munkáját, így nagyon fontos, hogy ezt rugalmasan tehesse meg, hiszen mindenkinek más az a napszak, amikor a maximumot tudja kihozni magából. Ha ez a lehetőség adott, a dolgozó is szívesen marad majd a cégnél.”
Hasonlóan vélekedik a Telenor humánerőforrás-szakértője, Steigerwald Zsuzsa is. A cég 2008 óta biztosítja munkavállalóinak a home office lehetőségét, ezzel reagálva többek között a munkaerő-piaci igények változására. "A távmunka és a rugalmas foglalkoztatás egyre fontosabbá válik az álláskeresőknél. A cégcsoporton belül is számos olyan példa van, hogy a tudást szeretnénk nemzetközi szinten megosztani, de az adott kolléga nem feltétlenül szeretne költözni, így viszont virtuális csapatokban is el tudja végezni munkáját. Ez nagyban hozzájárulhat ahhoz, hogy a későbbiekben továbbra is a mi munkavállalónk maradjon” – állítja a szakértő.
Kevesebb a betegszabadság
A távmunka munkavállalókra gyakorolt pozitív hatását nemcsak a teljesítmény növekedésében, hanem a betegség miatt kivett szabadnapok csökkenésében is érezhetik a cégek. A Ricoh Hungary Kft-nél alig fél éve vezették be a távmunka lehetőségét – a raktáros kollégát kivéve mindenkinek lehetősége van rá, hogy otthonról dolgozhasson –, de a betegszabadságban töltött napok számán már most érződik a home office hatása. "2010-ben átlagosan 8 napot töltöttek a kollégák betegszabadsággal, 2012-ben ez 5,7 nap volt. Nemrég zártuk le a 2013-as pénzügyi évet, amiben már a távmunka is szerepel, és a tapasztalataink szerint ez tovább csökkentette a hiányzások számát: az elmúlt évben ez átlagosan 3 napot jelentett” – árulta el a hvg.hu-nak Schlemmer Noémi, a Ricoh Hungary HR-vezetője.
A kevesebb hiányzás többek között annak is köszönhető, hogy a távmunkában dolgozó alkalmazottak nem fertőzik le egymást, az enyhébb lefolyású betegségek pedig nem feltétlenül jelentik azt, hogy az alkalmazott nem tud dolgozni, csupán azt, hogy néhány napig otthon kellene maradnia. A home office nyújtotta lehetőséggel élve azonban kevesebb kolléga és rövidebb ideig esik ki a munkából, ami hosszú távon szintén a cégnek hajt profitot. Emellett az sem mellékes, hogy ha esetleg nem a dolgozó, hanem a gyermeke betegszik le, akkor sem kell a dolgozónak külön szabadságot kivenni.
Szentháromság: laptop, telefon, (mobil)net
Ahhoz, hogy a munkavállaló el tudja végezni a napi feladatait, elengedhetetlen, hogy az őt alkalmazó cég biztosítsa az ehhez szükséges feltételeket. Egy irodában végezendő munka esetén ez az íróasztal mellett a számítógépet, a telefont és egyéb olyan tartozékokat jelent, ami a munkához kellhet – és nincs ez másként a távmunkában dolgozók esetében sem.
A home office egyik legfontosabb és elengedhetetlen kelléke az internetkapcsolat. Ilyenkor a cég vagy maga fizeti az alkalmazott internet-előfizetését, vagy saját mobilnetet biztosít, hogy a munkavállaló bárhol, bármikor beléphessen a szükséges rendszerekbe. Ezenkívül notebookot, és a legtöbb esetben telefont is kap a dolgozó – hogy ez utóbbi okostelefon-e, illetve, hogy ezen felül milyen pluszkellékeket kap még, az változó, és nagyban függ attól, milyen cég alkalmazásában áll az illető, de az IT-szektorban a legkorszerűbb eszközök a jellemzők.
A Telenor például laptoppal, mobiltelefonnal és mobilinternettel támogatja a dolgozók rugalmas munkavégzését. "A csoportokon a legfrissebb technológiát teszteljük, a hagyományos laptop helyett például hibrid táblagépekkel dolgozhatnak, ami természetesen a cégnek is fontos visszacsatolás, hogy melyikkel mennyire elégedettek” – árulta el Steigerwald Zsuzsa. A Microsoftnál is hasonló a helyzet: itt laptopot, okostelefont és egy smart kártyát kapnak a munkavállalók – utóbbi biztosítja számukra, hogy a cég különböző hálózataihoz kívülről is hozzáférjenek. Az utóbbi vállalatnál már odáig fejlődött a dolog, hogy mára nincs olyan meeting a cégnél, ahol kötelező lenne az irodában ülni, konferenciabeszélgetésként is részt lehet venni benne.
Persze nemcsak a mobilkommunikációs eszközök azok, amelyeket egy dolgozó megkaphat: a Ricoh-nál a laptopok és okostelefonok mellett a home office miatt az irodában „feleslegessé” vált, jó állapotban lévő bútorokat (íróasztalokat) hazavihették a dolgozók, így segítve az otthoni infrastruktúra kialakítását.
Sok lehetőségük van a cégeknek
A távmunkát szerencsére az EU is egyre jobban támogatja, így a cégeknek egyre több lehetőségük van rá, hogy valamilyen pályázati forrásból alakítsák ki a távfoglalkoztatást. Magyarországon jelenleg csak ezek állnak a vállalatok rendelkezésére (tisztán hazai forrás erre nincs), ugyanakkor jó hír, hogy a 2014–2020-as uniós költségvetési ciklusban "a foglalkoztatást és a munkavállalói mobilitás ösztönzését” is célként tűzte ki az EU.
“A 2000-es évek elején a cégek elsősorban eszközvásárlásra és bértámogatásra igényelhettek pályázati forrást, majd 2010-től a családbarát, anyabarát munkahelyek megteremtése vált az elsődlegeses céllá. A jelenlegi, 2014-től 2020-ig terjedő időszakban az Emberi Erőforrás Operatív Programban jelenhet meg az a lehetőség, amit a cégek a távmunka támogatására igényelhetnek” – tudtuk meg Paprika Márktól, a Magyar Távmunka Szövetség elnökségi tagjától. “Erről pontosat egyelőre még nem lehet tudni, a részletes kiírások 2014 szeptemberétől várhatóak. Irányvonalak viszont már vannak, a kormány nemrég döntött a prioritásokról.”
Megfordul a trend
Úgy tűnik tehát, a következő hét év lesz az, amikor a távfoglalkoztatás Magyarországon is nagyobb lendületet vehet. Ez nemcsak a munkavállalóknak, a cégeknek is igen előnyös lenne, hosszú távon ugyanis mindkét fél profitálhat a home office-ból, a dolgozók munkájához szükséges infrastruktúra kialakítása a pályázatoknak köszönhetően pedig közel sem kerül annyiba, mint amennyi hasznot hoz ez a cégnek.