Látványos, radikálisan újfajta pilótafülke kerülhet a repülőkbe

Kamerákra cserélné a repülők ablakait az Airbus, hogy a gépek könnyebbek és áramvonalasabbak lehessenek. A pilótáknak így olyan érzésük lenne, mintha egy körbeüvegezett fülkében dolgoznának.

  • hvg.hu hvg.hu
Látványos, radikálisan újfajta pilótafülke kerülhet a repülőkbe

A vállalat azt tervezi, hogy kamerákat szerelne fel a repülőgépekre, így a pilóták optimális képet kaphatnának a járművet körülvevő területről a pilótafülkében lévő projektorok, hologramok vagy OLED kijelzők képén át. Az Airbus már be is nyújtotta az ezzel kapcsolatos szabadalmát – írja az SG.hu.

Airbus / USPTO

A megoldás előnyei közé tartozik, hogy a repülő törzse könnyebbé és áramvonalasabbá válhatna, ami jelentős mennyiségű üzemanyag megtakarítását eredményezné. A pilótafülkét gyakorlatilag bárhova el lehetne helyezni repülőgépben, de közben a pilóták úgy látnák/éreznék, mintha egy teljesen körbeüvegezett pilótafülkében dolgoznak.

Az Airbus szabadalma egyébként nem csak teljesen, hanem csak részben virtuálisan kialakított pilótafülkés megoldásról is szól, így részbet áthidalható lenne a teljesen virtuális kialakítás esetén felmerülő hátrány, miszerint a pilótáknak egyszerűen nem lenne közvetlen vizuális kapcsolatuk a repülő körüli valósággal.

A pilótafülke bárhol lehet
Airbus / USPTO

Az SG.hu azt írja: az elképzelés megvalósításához szükséges technika gyakorlatilag rendelkezésre áll, a kérdés már csak az, hogy a hatóság és az utasok mit szólnának az átalakított pilótafülkéjű repülőgépekhez.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.