szerző:
László Ferenc

Rengeteg ország, változatos pályák és iszonyat erős autók – ez a WRC, vagyis a rally-világbajnokság, melynek most megjelent a legfrissebb hivatalos játéka. Persze, hogy kipróbáltuk.

Adott egy rövid városi kisautó, benne pedig egy 1,6 literes motor. Ez eddig elég lohasztóan hangzik, azonban ha hozzátesszük, hogy a 4 méter körüli járgány 330 lóerővel, fejlett négykerékhajtással és alig 1200 kilogrammos tömeggel rendelkezik, akkor rögtön más lesz a képlet. Egész konkrétan ezek a 2016-os rally világbajnokságban versenyző WRC járgányok főbb jellemzői, no és persze azt sem árt tudni, hogy ezekkel a 0-ról 100-ra kevesebb, mint 4 másodperc alatt katapultáló vérbő méregzsákokkal nem ám rövidke és széles pályákon, hanem igen hosszú és keskeny gyorsasági szakaszokon, fák között suhanva-repülve versenyeznek a pilóták és navigátoraik. A talajt pedig néha murva, néha sár, néha aszfalt, néha pedig hó és jég borítja. Ha ezek alapján megtetszett a sportág, akkor irány valamelyik vb-futam, vagy a sorozat hivatalos játékszériájának most megjelent, hatos számú epizódja.

©

Honnan jött?

A WRC-széria első hivatalos játéka 2010-ben látott napvilágot az olasz Milestone csapat gondozásában, akik egészen 2014-en gondozták a sorozatot, inkább kevesebb, mint több sikerrel. Tavaly aztán egy francia gárda, a Kylotonn vette kezelésbe a projektet, és bár első alkotásuk, a WRC 5 igen messze volt a tökéletestől, egyértelműen azt bizonyította, hogy a dolgok jó irányban mozdultak el. Az elsősorban a gyenge grafika, az egyszerű fizika és a túl széles pályák miatt kritizált WRC 5-nek idén októberben WRC 6 néven mutatkozott be a PC-n, Xbox One-on és PlayStation 4-en játszható idei kiadása, amelynek bemutatása előtt a fejlesztők rengeteg előzetes ígéretet tettek.

Nem könnyű

A játékot elindítva rögtön néhány alapkérdés szegeződik a virtuális pilótának. Ez az első rallyjáték, amit kipróbál? Reális vagy könnyen játszható fizikát szeretne? Manuális vagy automata váltót favorizálna? Van-e kontrollerként kormánya? A kérdésekre adott válaszokat követően máris a volán mögött találja magát az ember, és elsőként egy olasz, majd pedig egy ausztrál gyorsasági szakaszon bizonyíthatja rátermettségét. Az első megtett kilométereket követően gyorsan felmérhetjük, hogy aktuális tudásunk körülbelül mire lehet elegendő, illetve finomhangolhatjuk a rendszert, mégpedig a realizmus/játékosság határmezsgyéjén egyensúlyozva. Nem kertelünk: a WRC 6 egyáltalán nem könnyű játék. Ezért lenne is rögtön néhány jó tanácsunk a kezdőknek.

©

A szimuláció szintjét a hitelesség megtartása érdekében érdemes magasan tartani, és a fizika lebutítása helyett inkább az ellenfelek tudásának mérséklésével, illetve a lehetséges meghibásodások számának csökkentésével ajánlott javítani a kezdetben alacsony versenyképességünkön. Ugyancsak alapvetés, hogy a szoftvert lehetőség szerint inkább egy korrekt kormánnyal, semmint egy billentyűzet vagy kontroller segítségével nyüstöljük. (Tesztünk során a Logitech aktuális csúcskormányát, a G920-at használtuk - ezzel a kormánnyal nagyon nagy élményt jelent a száguldás.) Arra azonban oda kell figyelni, hogy a kormányok alaphelyzetben nagyobb (esetünkben 900 fokos) elfordulási szögét a rallyjátékban 360 fok körüli szintre mérsékeljük. Ellenkező esetben ugyanis esélyünk sem lesz a gyors és apró kormánymozdulatokra, pedig ez bizony élet és halál kérdése a szakadékok és kőfalak közvetlen közelében.

Arzenál

Gyorsverseny módban szabadon választhatunk a tizennégy ország bármely gyorsasági szakasza közül, illetve megadhatjuk azt is, hogy milyen napszakban és milyen időjárási körülmények mellett szeretnénk az autót terelgetni. Ezután jöhet a lényeg, az autóválasztás. A királykategóriát a WRC-k képezik, melyek igen impresszív adatait fentebb már említettük, alattuk a kicsit gyengébb és nehezebb WRC 2 járgányok találhatók, a kezdőknek pedig a jelentősen gyengébb és csak kétkerékmeghajtású Junior WRC-k lehetnek ideálisak. Hivatalos FIA játékról lévén szó, minden ország és minden autó megfelel a valóságnak – rajtunk áll a választás, hogy melyik helyszínen állunk rajtvonalhoz a Volkswagen, Ford, Citroen, Hyundai, Mini, vagy éppen Skoda gyártmányú szárazföldi torpedók valamelyikével.

©

Nulla hiba

A fejlesztők abszolút nem a levegőbe beszéltek akkor, amikor hosszabb és keskenyebb pályákat ígértek. Tapasztalatunk szerint a WRC 6 valóban alaposan megizzasztja a játékost, amikor például egy 10 kilométer hosszú, szinte cérnavékonyságú gyorsasági szakaszon kell az elsőtől az utolsó centiméterig maximálisan koncentrálnia. A hibázást rögtön bünteti a pálya, ahol általában nincs kicsúszó zóna, hanem mindenhol falak, fák és sziklák. A navigátor persze folyamatosan hadarja, hogy milyen egyenes és kanyargós szakaszok következnek, de a dolgunk még így sem könnyű. Ha igazán jó időket akarunk futni, akkor mindenképpen érdemes egymás után többször is végigmenni ugyanazon a pályán.

Változatos helyszínek és problémák

A hivatalos bajnokság a fagyos aszfaltos és havas Monte Carlo rallyval kezdődik, és a murvás ausztrál futammal záródik, de ezenkívül akár saját bajnokságot is összeállíthatunk a kedvenc helyszíneinkkel. A pályák nem valódi lokációk lézerszkennelt virtuális változatai, hanem fantázia szülte produktumok, de feelingre nagyon hasonlítanak az adott országok valódi gyorsasági szakaszaira. A svédeknél a hó ugyanúgy beborítja a kocsikat, mint a briteknél a sár, és ha ki szeretnénk látni a szélvédőn, akkor bizony gyakran be kell kapcsolni az ablaktörlőt.

©

A kocsik látványosan deformálódnak, ami több egyszerű vizuális effektusnál, ez ugyanis az aerodinamikára is hatást gyakorol. Bármikor defektet kaphatunk és a kerékcsere bizony sok időt el tud rabolni, csakúgy, mint a szervizparkban elvégzett javítások mindegyike. A hangok rendben vannak, az autóknak egyedi motorkarakterisztikájuk van, és az elmaradhatatlan rallys szuszogások és durranások sem hiányoznak az audioarzenálból.

Grafika

Ha őszinték akarunk lenni, a WRC 6-nál láttunk már szebb autós játékokat. Ezzel együtt is korrektnek nevezhető a látványvilág. A kocsik külseje rendkívül részletesen ki van dolgozva, a kipufogók berezonálnak gázadáskor, a por és fröccsenéseffektek látványosak, és a pályákon rengeteg tereptárgy fedezhető fel. Nagy kár, hogy a belsőnézet a vártnál egyszerűbben van kidolgozva, az pedig egyenesen szarvashiba, hogy a pályák mentén álló tömegek fixen egy irányban néznek, és nem követik fejükkel-testükkel a mellettük elsuhanó gépszörnyetegeket.

©

A fényszórók fénye olyan, mintha nem magából a lámpatestből jönne, ráadásul a nappali tűzőfényben túlságosan megvilágítják az utat. Ezek szerencsére nem befolyásolják túlságosan negatívan a játékélményt, inkább csak a látványos visszajátszások során bántják a szemet, és egy hibajavító csomaggal elvileg könnyen orvosolhatók.

Fizika, karrier

Egy ilyen játék esetében mindig kulcsfontosságú a fizika, vagyis hogy az ember a lehetőségekhez képest a legjobban el tudja hinni, hogy ténylegesen autót vezet, és nem egy buta virtuális cipősdobozt terelget. A WRC 5-höz képest mindenképpen előrelépésnek lehetünk tanúi, a WRC 6 autóinak vezetése nagy élményt jelent – villámgyorsan bele tudunk feledkezni a száguldásba. Ellenben az etalonnak tekinthető DiRT Rally fizikában még mindig erősebbnek tűnik: a WRC 6-ban néha enyhén mesterkéltnek érződik a kocsik mozgása, és főleg az ugratások fizikáján lenne még mit csiszolni.

Pozitívum a karrier mód, melyben egy kis Junior WRC csapatból kell felfejlődnünk a WRC 2, majd pedig a WRC szintjére: elsőként egy kétéves szerződést kapunk, és választhatunk, hogy a legnagyobb sebességre vagy inkább a biztonságra fókuszáló teamnél szeretnénk versenyzezni. Statisztikából sincs hiány, bármikor lecsekkolhatjuk, hogy addigi karrierünk során hányat ugrattunk, hány kilométert vezettünk hóban és hány alkalommal tettük tetőre a drága technikát.

Verdikt

+: általánosan korrekt grafika és hangzásvilág, élvezetes vezetési élmény kezdőknek és haladóknak egyaránt, remek pályák.

: a fizikán lehetne még egy kicsit csiszolni, elnagyolt belső nézet, a hitelességet csökkentő grafikai hibák, a komolyabb sikerekhez nagyon sokat kell gyakorolni.

Ha hivatalos FIA-licences rallyjátékra vágyunk, akkor egyszerűen nincs más választásunk, mint a WRC 6, mely szerencsére tovább haladt azon a jó úton, melyen az elődje tavaly elindult. Aki viszont ezen belül amolyan tökéletesféle játékélményre vágyik, annak az a rossz hírünk van, hogy ettől sajnos még messze van a hatos WRC. Egyelőre csak bízni tudunk abban, hogy a jövőre érkező WRC 7 esetében sikerül orvosolni a szerencsére azért inkább kisebb, mint nagyobb problémákat. Jövőre egyébként "megvadul" a WRC-sorozat, a fejlesztők azt ígérik, hogy a 2017-es autók erősebbek, szélesebbek és könnyebbek lesznek. Ennek előfutáraként a WRC 6-hoz letölthető kiegészítőcsomag formájában már elérhető a 2017-es Toyota Yaris WRC tesztautója.

A többi tesztünket itt találja. Ha rendszeresen szeretne értesülni róluk, lájkolja a HVG Tech rovatának facebookos oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Publicus: A Fidesz-szavazók közel tizede Karácsonyt szeretné főpolgármesternek

Publicus: A Fidesz-szavazók közel tizede Karácsonyt szeretné főpolgármesternek

Tarlós: Miért venne részt Orbán a főpolgármesteri kampányban?

Tarlós: Miért venne részt Orbán a főpolgármesteri kampányban?

Hajszárítóval a kezében ül egy nagymama az út szélén, hogy lelassítsa a gyorshajtókat

Hajszárítóval a kezében ül egy nagymama az út szélén, hogy lelassítsa a gyorshajtókat

Az Aldi és a Lidl nem tart a Brexittől

Az Aldi és a Lidl nem tart a Brexittől

Feleannyi barátunk van, mint gondoljuk

Feleannyi barátunk van, mint gondoljuk

Üres terekkel is tudott sokat mondani – Rajk László építészöröksége

Üres terekkel is tudott sokat mondani – Rajk László építészöröksége