szerző:
hvg.hu

Az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság azt szeretné elérni, hogy az okostelefonok gyártói egy olyan korlátozást építsenek bele a készülékekbe, ami lehetetlenné teszi az autós használatot.

Évente több tízezer olyan baleset történik az utakon, ahol a vétkes sofőr épp az okostelefonjával volt elfoglalva, ezért nem figyelte az utat. Sajnos ez a hiba gyakran halállal végződik, nem is csoda, hogy a britek durván szigorítanának az erre (is) vonatkozó törvényen. A balesetek visszaszorítása érdekében azonban az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság (NHTSA) is lépésre szánta el magát: már a gyártás során kemény korlátozásokat építtetnének a telefonokba.

Az AutoNews beszámolója szerint az NHTSA november végén arra kérte a mobiltelefonokat és szoftvereket készítő cégeket, hogy dolgozzanak ki egy olyan rendszert, ami képes blokkolni az autós mobilját. Ennek értelmében telefonálni ugyan lehetne a készülékkel, ám a szöveges üzenetek írása és olvasása, a videózás és az internetes böngészés tiltást kapna a vezetés idejére. A navigációs rendszereket használhatnák ugyan, ugyanakkor szükség lenne hozzá a használati utasításra is, ami megmutatná, hogyan lehet biztonságosan használni azt.

©

Az autógyártók és a legnagyobb tech cégek egyébként már elindultak ebbe az irányba: az általunk is kirpróbált Apple CarPlay és az Android Auto rendszerek összehangolják a telefont a kocsikba épített érintőképernyős kijelzővel, erre az időre pedig sok alkalmazás elérhetetlenné válik. Az NHTSA viszont azt szeretné, ha a cégek kidolgoznának egy olyan szabályozást, ami szinte az összes alkalmazást letiltaná az út idejére. És bár a hatóság maga amerikai, szinte biztosak lehetünk benne, hogy ha hatására a gyártók beépítik a korlátozást, az nálunk is aktív lesz majd.

A General Motors szóvivője, Vijay Iyer szerint a cég palettáján már nagyjából 40 olyan modell van, amibe beépítették a mobilos rendszer valamelyikét, ami alapvetően nem engedi, hogy a vezetés ideje alatt szöveges üzeneteket írjanak a mobilon – a hangirányítással történő üzenetírás viszont engedélyezett.

A témában az NHTSA 60 napig várja a javaslatokat, mielőtt döntene, hogy milyen formában szigorítsanak a a mobilhasználat feltételein. A terv viszont több érdekes kérdést is felvetne: a sofőr két telefonnal például simán ki tudná játszani az autó rendszerét, ha pedig a sebesség alapján döntene a telefon önmaga zárolása mellett, honnan tudja majd megkülönböztetni a mobil, hogy sofőrök vagy utasok vagyunk az autóban, vagy hogy egyáltalán autóval, nem pedig busszal, taxival vagy vonattal közlekedünk épp.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Egy év elmúlt, Katalónia függetlenség helyett fejetlenséget kapott

Egy év elmúlt, Katalónia függetlenség helyett fejetlenséget kapott

Négykerekűt is gyárt már a Segway, és csodásan néz ki

Négykerekűt is gyárt már a Segway, és csodásan néz ki

Csak leshetnek az androidosok a legújabb iPhone-os hírt hallva

Csak leshetnek az androidosok a legújabb iPhone-os hírt hallva

Tompa Andrea: Veszélyes egy magányos zsarnokot felelőssé tenni egy rendszerért

Tompa Andrea: Veszélyes egy magányos zsarnokot felelőssé tenni egy rendszerért

Ez már pofátlanság: miközben ön letölti a gépére az igazi programot, észrevétlenül jön vele egy kártevő is

Ez már pofátlanság: miközben ön letölti a gépére az igazi programot, észrevétlenül jön vele egy kártevő is

Ungár Péter bocsánatot kért az LMP folyamatos melodrámájáért

Ungár Péter bocsánatot kért az LMP folyamatos melodrámájáért