hvg.hu

Őskorában talajvíz lehetett a Marson, legalábbis erre utal a Naprendszer ritka eleme, amelyet a vörös bolygón találtak. Normál hőmérsékletű víz nyoma is lehet.

A periódusos rendszer egyik nagyon ritka elemét, a bórt fedezte fel a Marson a Curiosity űrszonda – számol be a ScienceAlert. Ez azért remek felfedezés, mert olyan kémiai elemről van szó, ami talajvízt feltételez, pontosabban annak elpárolgását.

Ráadásul olyan vízkészletről lehetett szó, ami az adatok alapján 0 és 60 Celsius-fok közötti lehetett. Ha ez igaz, akkor a mikrobiális élet feltételeit is biztosíthatta. Erre bizonyítékot csak akkor kapunk, ha az adatokat tovább elemzik, de egyelőre biztatóak az eredmények.

Konkrétan a talajvízre ez az első jel a Marson, de idén már volt egy felfedezés, amely alátámaszthatja azt az elképzelést, hogy a fiatal Mars környezete korábban vízben és oxigénben gazdag volt.