szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Közösségi finanszírozás keretében gyűjti a pénzt egy finn vállalkozás egy olyan okostelefonos appra, amellyel kiválasztaná a Nemzetközi Űrállomás egyik következő látogatóját.

Elképesztő a sikere a finn Cohu Experience cég február 2-án indult pénzgyűjtő kampányának, már az első 43 percben 1 millió euró gyűlt össze. Most, messze meghaladva az eredeti tervet körülbelül 2,9 millió eurónál tartanak, és még nincs vége a gyűjtési időszaknak, folyamatosan megy felfelé az összeg.

De mi az, ami ennyire felszítja az adakozási kedvet? Nos, a 2013-ban alakult cég egy olyan okostelefonos appot fejlesztene, amellyel ki lehetne választani azt az űrhajóst, aki majd 2018-ban felmegy a Nemzetközi Űrállomásra, egy úgynevezett suborbitális repülés során. Kecsegtető lehetőség: nem kell évekig fizikát, csillagászatot stb. tanulni, elég kellően ügyesnek lenni egy okostelefonos appal.

Cohu Experience

A Space Nation Astronaut Program célja ugyanis, hogy elvileg bárkinek, akárhol is él, meglegyen a lehetősége arra, hogy űrhajóssá váljon. Valamikor 2017 őszén jelenik majd meg az okostelefonos app (szeptemberre vagy októberre tervezik a béta változatot), amellyel számos intelligenciatesztet, speciális játékokat, különféle feladatokat fog tartalmazni. Ezekkel pontokat gyűjthetnek a játékosok. A legjobb 100 közülük (továbbá még 30 ember, akit a partnercégek és a szponzorok fognak kiválasztani) egy kéthetes űrhajós-kiképzőtáborban vesz részt, ahol újabb tesztek és kihívások várnak rájuk. Lesz ilyen tábor az Egyesült Államokban, Európában és még más helyszínen is.

A táborozás végeztével kiválasztanak 12 döntőst, rájuk még további 12 hetes kiképzés vár, ez alatt az idő alatt már fizetést is kapnak a szervezőcégtől. A legjobb versenyző (illetve alternatívaként a második) mehet majd az űrbe, valamikor 2018-ban. A későbbiekben pedig hasonlóképp választanának ki több polgári űrhajóst is.

Cohu Experience

S hogy mi az üzlet ebben a Cohu Experience-nek? Mindenekelőtt az, hogy az app freemium, illetve premium lesz, azaz aki valóban célba akar érni, annak fizetnie kell, emellett pénzt szednének a szponzoroktól, a reklámokért és a különböző közvetítések jogaiért is. Ha mindez úgy hangzik, mint egy valóságshow, nem is vagyunk messze az igazságtól, a projektet ugyanis több csatornán is meg szeretnék majd osztani, beleértve a netet is.

A Cohu Experience alapítója azt szeretné elérni, hogy bárki hozzáférhessen a lehetőséghez, azaz – ahogy mondja – szeretnék megtalálni a „slumdog” (gettó) űrhajósokat. Ezzel a kifejezéssel egyébként a nagysikerű Gettómilliomos (Slumdog Millionaire) filmre célzott. A Space Nation program mögött szponzorként már több vállalat is felsorakozott.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!