hvg.hu

Egy, a tudósok által egyelőre nem pontosan beazonosított objektumot észleltek a Cygnus A rádiógalaxis nagyon nagy tömegű fekete lyukának környékén.

A tőlünk 800 millió fényévnyire lévő Cygnus A az ismert világegyetem egyik legintenzívebb rádióhullám-kibocsátó galaxisa. Közel 80 éve vizsgálják, három évtizede már a VLA rádiótávcső-rendszerrel is. Egészen idáig egyetlen rádióforrást azonosítottak benne, ez pedig a galaxisban lévő nagyon nagy tömegű, azaz szupermasszív fekete lyuk. Az Astrophysical Journal című folyóiratban közzétett friss eredmények szerint azonban a VLA-val vizsgálódó tudósok a legutóbbi felvételeket arra lettek figyelmesek, hogy egy új objektum jelent meg – csillagászati mértékben számolva – nem messze az ismert fekete lyuktól.