szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az Amazon Go egy olyan boltot takar, ahol nincsenek pénztárak, a fizetéshez elég csak kisétálni a boltból.

Bő egy évvel ezelőtt, 2016 decemberében röppent fel a hír először, hogy nagy dobásra készül az Amazon. Az online vásárlást is megreformáló tech óriás az offline világban akar továbbterjeszkedni azzal, hogy vegyíti az online és az offline bevásárlást. Egyszerűbben: olyan boltot hoz létre, amelybe betérve az árukat megnézhetjük, megszagolhatjuk mielőtt a vásárlás mellett döntünk, fizetnünk viszont online kell.

Az Amazon Go nevű kezdeményezés eredetileg 2017 elején indult volna, a cég azonban úgy gondolta, egy ideig inkább teszteli a kezdeményezés mögött meghúzódó bonyolult rendszert. Annak ellenére, hogy a vállalat seattle-i központjában előtte már sikerrel tesztelte a technológiát. Így aztán az első ilyen bolt nyitására egészen mostanáig kellett várni, az első reakciók szerint viszont úgy tűnik, megérte. Bár még így is vegyes érzelmeket váltott ki az első vevőkből.

A cég szerint az Amazon Go egyik legnagyobb előnye, hogy nem kell majd sorban állni, hiszen pénztáros sincs. Ehhez képest a keddi nyitáskor több mint 15 percig kellett sorban állni csak azért, hogy bejusson a vásárló a boltba – igaz, ez leginkább az újdonság erejének tudható be – számolt be az eseményről a Mashable.

Amazon

Az üzletben üdítők, szendvicsek, csomagolt kész és félkész ételek is vannak, és bár a vásárlás a leírás szerint gördülékenyen ment, az üzletnek még vannak gyengeségei. Az Amazon Go működtetéséhez ugyanis még mindig kell néhány alkalmazott, akik segítenek eligazodni az áruk között, így az éjjel-nappali nyitvatartás sem megoldható (olyan könnyen).

A CNBC újságírója szintén tesztelte az Amazon újdonságát, amiről a cég azt ígéri, a (pénztári) személyzet hiánya ellenére tökéletesen lopásmentes lehet. Deirdre Bosa azonban akaratlanul is megcáfolta ezt, a vásárlása mellett ugyanis sikerült "ellopnia" egy joghurtot. Mint arról a Twitteren is beszámolt, már eleve a fizetés nélküli távozás olyan volt, mintha mindent ellopott volna.

Amikor azonban megkapta a számlát, kiderült, a rendszer nem számolt bele egy joghurtot, amit szintén magával vitt.

Gianna Puerini, az Amazon Go alelnöke reagált, aki szerint ilyesmi nem, vagy olyan ritkán fordulhat csak elő, hogy a rendszerben nincs is olyan modul, amin keresztül jelenteni lehetne a hasonló hibákat.

Az Amazon ugyanis rengeteg kamerával és gépi tanulással elemzi, ki hova megy az üzletben (az azonosítást a belépéskor a mobilon lévő egyedi QR-kód leolvasása jelenti), vagy épp, hogy mit tesz a kosarába. Másokat viszont pont ez riaszt: a Mashable újságírója szerint ugyanis az, hogy a cég azt állítja, nem rögzíti a vásárlók arcát, nem jelenti azt, hogy ez ne lenne lehetséges, ami szerinte azért nem túl megnyugtató.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!