szerző:
hvg.hu

Hosszú évek várakozása után kedden este, magyar idő szerint 21:45-kor végre megnyomhatták a start gombot Elon Muskék, hogy kilőjjék a világ egyik legnagyobb hordozórakétáját, a Falcon Heavyt, és a Nap körüli pályára állítsák vele a Tesla legújabb elektromos autóját, a Roadster 2-t.

Eredetileg január végére tervezte a SpaceX, hogy első ízben lövi ki a világ valaha volt legnagyobb hordozórakétáját, a Falcon Heavyt, a startot azonban eltolták – egészen február 6-ig. Elon Muskék ráadásul abban sem lehetettek biztosak, hogy a történelmi pillanat összejön, sokáig ugyanis rendkívül erős szelet mértek a légkörben, ami megakasztotta az indulást.

A szakemberek hosszas számolgatás után végül úgy vélték, magyar idő szerint 21:45-kor lenne a legalkalmasabb elstartoltatni a rakétát. A raktérben az ilyenkor szokásos súly helyett egy Tesla Roadster 2 kapott helyet, benne egy bábuval, amit a SpaceX szintén saját fejlesztésű szkafanderébe öltöztettek.

Starman in Red Roadster

Elon Musk (@elonmusk) által megosztott bejegyzés,

A korábbi tervek szerint a Tesla Mars körüli pályára állt volna, végül azonban a Nap körüli ellpiptikus pályára állítást tűzték ki célul Elon Muskék. Ez azonban így is komoly teljesítménynek ígérkezett, a kocsi ugyanis a számítások szerint a legtávolabbi ponton eléri a marsi pályát.

©

A kilövés szerencsére sikeres volt, amiért valószínűleg nemcsak az irányítóközpontban szorítottak rengetegen. Tavaly szeptemberben ugyanis egy Falcon-9-es indítórakéta a kilövés pillanatában felrobbant, így érthető módon mindenki attól tartott, hogy ez ismét bekövetkezik. De nem következett. Az óriási várakozás után végül magyar idő szerint 21:45-kor minden gond nélkül elstartolt a Falcon Heavy, fedélzetén a már korábban említett autóval és a SpaceX szkafanderébe öltöztetett bábuval.

©
©
©
©

A segédrakéták minden különösebb gond nélkül váltak le, majd tértek vissza a Földre tökéletes szinkronban.

©
©

A projekten évek óta dolgozók öröme csak fokozódott, amikor levált a kapszula, a Roadster pedig végre megkezdhette az utazását.

©

Elon Muskék még egy apró poénnal is megtoldották az estét, az autó kijelzőjén a Don't Panic!, azaz Ne ess kétségbe! feliratot jelenítették meg. Érthető, a magunk részéről egész biztosan pánikba esnénk, ha egy kabrióban ülve egyszer csak a világűrben találnánk magunkat. Persze a mondat egyben kikacsintás is az ismert és elismert képregény és sci-fi szerző Neil Gaiman Ne ess pánikba! című könyvére, amellyel Douglas Adams munkásságát élteti. Nem mellesleg pedig a Galaxis útikalauz stopposoknak című műből is ismerős lehet a mondat.

©

Azzal, hogy a SpaceX sikeresen lőtte ki a Falcon Heavyt, ismét történelmet írt, ráadásul egyszerre többet is. A rakéta ugyanis 5 millió font tolóerővel rendelkezik, ami a SpaceX szerint 18 darab 747-es repülőgép maximális teljesítményét jelenti. Minderre persze szükség is van, hiszen több mint 60 tonnányi rakományt tud befogadni. Ráadásul Elon Musk előtt még soha senki nem lőtt autót az űrbe – kivéve persze, ha a Holdjárót annak tekintjük.

©

A Falcon Heavy óriási kapacitása azt is jelenti, hogy a SpaceX-nek köszönhetően minden eddiginél nagyobb rakományt képesek a világűrbe juttatni a szakemberek, legyen szó műholdakról, teleszkópokról vagy épp az űrutazáshoz szükséges kellékekről.

A Falcon Heavy azonban nemcsak emiatt keltheti fel a NASA érdeklődését is. Az amerikai űrügynökség terve ugyanis az, hogy újra embert vigyenek a Holdra, amit a saját fejlesztésű, Space Launch System (SLS) nevű rakétájukkal tennének meg. Az SLS végső állapotában még a Falcon Heavynél is nagyobb teljesítményre lesz képes, azonban van vele némi probléma. A jelenlegi állás szerint ugyanis a legjobb esetben is csak 2022-re lesz készen, de még így is többb mint 10-szer drágább lesz vele repülni, mint a SpaceX rakétájával.

Bár a NASA rakétája komoly támogatást kap az amerikai kormánytól, a SpaceX olcsóbb (és szemmel láthatólag megbízható) megoldása azt is jelenti, hogy a cég segítségével jóval olcsóbbá válhat a Holdra utazás, mint azt korábban bárki is gondolta. Elon Musk néhány hónapja jelentette be: a Földön bárhova elutazhatunk majd 60 perc alatt, de szerinte még a Mars sem elérhetetlen.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Scherer Péter: Számomra a politika túl fájdalmas terep

Scherer Péter: Számomra a politika túl fájdalmas terep

1000 hajóbalesetből 700-at ember okoz: az Intel és a Rolls-Royce kitalálta a megoldást

1000 hajóbalesetből 700-at ember okoz: az Intel és a Rolls-Royce kitalálta a megoldást

Kupakok ezreivel segítenek egy kislányt Nagyúton

Kupakok ezreivel segítenek egy kislányt Nagyúton

Hatos lottó: Dan Brown-regénybe illő számokat húztak

Hatos lottó: Dan Brown-regénybe illő számokat húztak

L. Simon László: Több pénzt kaphatnak a színházak, ha megszűnik a kultúrtao

L. Simon László: Több pénzt kaphatnak a színházak, ha megszűnik a kultúrtao

„Itt nem kell a gyerekeket kényszeríteni, hogy tanuljanak”

„Itt nem kell a gyerekeket kényszeríteni, hogy tanuljanak”