A véredényeken keresztül jutnak a rákos sejtek a nyirokcsomókból a vérrendszerbe, ezáltal terjednek el gyorsan a testben - állapították meg osztrák kutatók a Science című szaklapban megjelent tanulmányukban.

A rákos betegek számára különösen rossz hír, ha a nyirokcsomókat is érintik a tumoros sejtek, mivel ezáltal jóval gyorsabban alakulnak ki áttétek az egész testben.

Dontscho Kerjaschki, a Bécsi Orvosi Egyetem Klinikai és Patológiai Intézetének munkatársa és Michael Sixt, a klosterneuburgi Tudományos és Műszaki Intézet szakértője a kutatás során rákos sejteket fecskendezett egerek nyirokcsomóiba. A tumoros sejtek már két nappal később eljutottak a véredényekhez és érintkezésbe léptek velük. A harmadik napon már a vérerecskéken belül voltak.

A kutatók fluoreszkáló fényproteinnel megjelölt tumoros sejteket is bejuttattak a nyirokcsomókba. Megfigyelhették, hogyan terjednek szét két hét alatt az egerek testében és hogyan képeznek áttéteket az állatok tüdejében.

A nyirokcsomók tehát kaput jelentenek, amelyen át a tumoros sejtek sikeresen benyomulnak a vérrendszerben, így hatékonyan elterjednek az egész testben - magyarázták a tudósok.

Hasonló kutatást végeztek amerikai és dél-koreai kutatók is, akik hasonló eredményeikről a Science azonos kiadásában számoltak be.

Az eddig is ismert volt klinikai leletek és állatkísérletek alapján, hogy a rákos sejtek a nyirokcsomókon át elterjednek a testben, az azonban nem, milyen utat használnak ehhez

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig
45 millió forinttal segítették munkánkat.
Ha neked is fontos a minőségi újságírás, csatlakozz!
Megvan a megállapodás, vége a Hankook-sztrájknak