Amerikai kutatók új hatóanyagot azonosítottak, amely képes meggátolni a hasnyálmirigy- és más daganatok áttétel útján való terjedését egérkísérletekben.

A Northwestern Egyetem kutatói Sui Huang vezetésével az 1990-es évek végén felfedezték az összetett tumormarkert, a PNC-t, amelynek jelenléte jelzi, hogy a rákos sejtek képesek áttétel útján "többfejű szörnyként" terjedni. Új tanulmányukban megtalálták azt a hatóanyagot, amely ezt a "szörnyet" szétrombolja, és jelentősen csökkenti az áttéteket prosztata-, hasnyálmirigy- és mellrák esetében.

A metarrestin nevű hatóanyaggal kezelt egereknél kevesebb áttétes tumor keletkezett a tüdőben és a májban, és tovább éltek, mint azok az egerek, amelyek nem kaptak ilyen kezelést – írták a Science Translational Medicine című folyóiratban megjelent tanulmányukban a kutatók. Huang kutatócsoportja több mint 140 ezer vegyületet tesztelt a PNC ellen, keresve azt a hatóanyagot, amely képes szétrombolni az áttétes ráksejteket. Amikor rátaláltak a legmegfelelőbbre, tovább módosították, hogy még hatékonyabbá tegyék. "Meg akartuk találni az a mágikus hatóanyagot, amely a szörny több részére csap le, nemcsak a fejére, hanem csápjaira, karmaira és farkára" – mondta a kutató.

A rákos áttétek megelőzésére jelenleg nem létezik semmilyen engedélyezett gyógyszer. A szakemberek a metarrestint kutatási hatóanyagként felterjesztik engedélyezésre az amerikai gyógyszerhatósághoz, hogy megkezdhessék a szer klinikai vizsgálatait emberek esetében.

Mint egy piszkos bomba

"Ez a szer olyan, mint egy piszkos bomba a rák ellen. Az áttétes ráksejt egy szörny, amely teljesen különbözők egy normális sejttől" – magyarázta Huang, aki 25 éve dolgozik ezen a kutatáson. "Az elsődleges daganatok, amelyeket műtéttel, sugárzással és kemoterápiával lehet kezelni nem okoznak elhalálozást. Az embereket az öli meg, amikor a rák átterjed más szervekre, mint például a mellrák az agyra, a májra, a tüdőre vagy a csontokra."

Az elmúlt 20 évben jelentősen javult a rákbetegek túlélési aránya a korai diagnózis és a kezelések kombinációja miatt. De az áttétes rákbetegek túlélési aránya nem változott. A metarrestin hatékony lehet a műtéttel eltávolított daganat utáni kezelésben.

Szintén az elmúlt hónapok eredménye, hogy a kaliforniai Stanford Egyetem kutatói által kidolgozott kombinált immunstimuláns kezelés, amely az immunrendszer teljes tumorölő potenciálját felszabadítja. A daganat által rájuk kényszerített bénulásból magukhoz térítve az immunsejtek úgy söprik ki a daganatot és annak áttéteit a szervezetből, mintha egy vírusfertőzést számolnának fel. Szellemi atyja, Ronald Levy szerint az egyelőre csak egerekben kipróbált eljárás elvben bármilyen daganattípus kezelésére alkalmas lehet, és a klinikai próbák már 2018 vége felé megkezdődhetnek. Az újfajta kezelésről itt olvashat bővebben.