hvg.hu

Csütörtökön éri el a Nemzetközi Űrállomást az a szerkezet, amellyel minden eddiginél hosszabb ideig lesznek képesek tanulmányozni a kutatók a kvantumfizika törvényeit. Ehhez viszont rendkívül hideget kell csinálni.

Magyar idő szerint héftőn délelőtt indította útnak a NASA azt az Antares 230-as rakétát, ami többek között egy nagyon fontos csomagot szállít a Nemzetközi Űrállomásra. A tervek szerint csütörtökön célba érő rakományban ugyanis egy olyan eszköz is helyet kapott, amellyel a kutatók képesek lesznek az univerzum leghidegebb pontját "előállítani".

A Cold Atom Lab komoly segítséget jelenthet a szakemberek számára, hogy behatóbban tudják tanulmányozni a kvantumfizikát. A megfigyeléshez az kell, hogy lézerek segítségével lelassítsanak (az abszolút nulla fok közelébe hűtsenek) egy atomot, amely egy ilyen környezetben már nem részecskeként, hanem hullámként viselkedik – a hagyományos fizikai törvények megszűnnek, és életbe lépnek a kvantumfizika "szabályai". Csakhogy a Földön ezt az állapotot csupán a másodperc törtrészéig lehet előidézni, a gravitáció ugyanis "tönkreteszi" a kísérletet.

A Nemzetközi Űrállomáson azonban más lesz a helyzet. A "doboz" a világűr hőmérsékleténél 10 milliárdszor (!) alacsonyabb hőmérsékletet képes előállítani, majd a lézerek és elektromágnesek segígtségével gyakorlatilag állóra lassítják az atomot. Mivel a Nemzetközi Űrállomáson gyakorlatilag nincs gravitáció, így a kutatók reményei szerint az atom mozdulatlan állapota akár 5-10 másodpercig is fenntartható lesz.