Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"f0d8abee-9af4-4d11-a74d-c8dba46205ee","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"Az idei „nagy” iPhone-család várhatóan szeptemberben érkezik, viszont még az év első felében bemutathat az Apple egy olcsóbb iPhone-t. Sokan remélik is ezt, ugyanis az már bebizonyosodott, hogy az Apple még a pénztárcabarátabb modelljeinél sem megy egy szint alá.","shortLead":"Az idei „nagy” iPhone-család várhatóan szeptemberben érkezik, viszont még az év első felében bemutathat az Apple...","id":"20210115_apple_iphone_se_2021_airpods_pro_2","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=f0d8abee-9af4-4d11-a74d-c8dba46205ee&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"8a608718-ce88-47b1-aadf-aaad2dad1e62","keywords":null,"link":"/tudomany/20210115_apple_iphone_se_2021_airpods_pro_2","timestamp":"2021. január. 15. 12:03","title":"Olcsóbb iPhone érkezhet áprilisban, talán kettő is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de43afe3-1039-4cd9-bb15-4236ed731f82","c_author":"MTI / hvg.hu","category":"tudomany","description":"A honlap 2007-ben a világ 10 leglátogatottabb weboldalának egyike lett, emellett számos más elismerést is nyert. A török kormány viszont nem kedveli.","shortLead":"A honlap 2007-ben a világ 10 leglátogatottabb weboldalának egyike lett, emellett számos más elismerést is nyert...","id":"20210115_wikipedia_enciklopedia","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=de43afe3-1039-4cd9-bb15-4236ed731f82&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"a0a61a76-64ac-4b3a-910e-6e554ef65120","keywords":null,"link":"/tudomany/20210115_wikipedia_enciklopedia","timestamp":"2021. január. 15. 20:50","title":"20 éves lett a Wikipédia, amit ma is önkéntesek szerkesztenek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b76800c-00a7-4bac-8504-e04e96bd57c9","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A jegybank nem készül a forint árfolyamának szándékos rontására, az árfolyam csak annyiban érdekli, amennyiben hatással van az inflációra. A moratórium lejárta után lesznek, akik nem tudnak törleszteni, erre a kormánynak fel kell készülnie.","shortLead":"A jegybank nem készül a forint árfolyamának szándékos rontására, az árfolyam csak annyiban érdekli, amennyiben hatással...","id":"20210114_Jegybanki_alelnok_Fel_kell_keszulni_a_fizeteskeptelen_adosok_megsegitesere","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=3b76800c-00a7-4bac-8504-e04e96bd57c9&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"f0dc0fea-858a-429b-a34e-ebb24e2b460f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20210114_Jegybanki_alelnok_Fel_kell_keszulni_a_fizeteskeptelen_adosok_megsegitesere","timestamp":"2021. január. 14. 11:47","title":"Jegybanki alelnök: Addig járatjuk a pénzpumpát, ameddig kell","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7f1c56f0-2368-4e09-bd1e-8afbb20d6829","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Azt is mondta a 112-es segélyhívónak, hogy terrortámadásra készül. A gyanúsított letartóztatásban marad.","shortLead":"Azt is mondta a 112-es segélyhívónak, hogy terrortámadásra készül. A gyanúsított letartóztatásban marad.","id":"20210115_segelyhivo_parlament_terrortamadas_fenyegetes","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=7f1c56f0-2368-4e09-bd1e-8afbb20d6829&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"39c6f2dd-c3ec-484d-b1d3-552a46500ede","keywords":null,"link":"/itthon/20210115_segelyhivo_parlament_terrortamadas_fenyegetes","timestamp":"2021. január. 15. 18:07","title":"Három évet kaphat a férfi, aki a Parlament lerohanásával fenyegetőzött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db3403a2-a3f9-4929-a710-a47b2c1a98f5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Nem csak a hó, mozdonyhiba is akadályozza a közlekedést. ","shortLead":"Nem csak a hó, mozdonyhiba is akadályozza a közlekedést. ","id":"20210114_Ho_MAV_kozlekedes","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=db3403a2-a3f9-4929-a710-a47b2c1a98f5&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"9ddfe234-0e71-4822-a93d-ea61da1b5f2f","keywords":null,"link":"/itthon/20210114_Ho_MAV_kozlekedes","timestamp":"2021. január. 14. 09:59","title":"Leesett a hó, több vonatot nem indított el a MÁV","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5a2fd90b-a89f-40fa-83f0-662172b1db59","c_author":"Vodafone","category":"brandchannel","description":"Kinek a stílus számít, kinek az ár, de akad olyan is, aki alaposan megfontolja a döntést.","shortLead":"Kinek a stílus számít, kinek az ár, de akad olyan is, aki alaposan megfontolja a döntést.","id":"bchvodafone_20201208_Elo_a_mobillal_Most_kiderul_mi_alapjan_valasztunk_telefont","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=5a2fd90b-a89f-40fa-83f0-662172b1db59&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"675f3263-3f49-485a-ad70-f6337b22dfc0","keywords":null,"link":"/brandchannel/bchvodafone_20201208_Elo_a_mobillal_Most_kiderul_mi_alapjan_valasztunk_telefont","timestamp":"2021. január. 14. 09:30","title":"Elő a mobillal! Most kiderül, mi alapján választunk telefont","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Vodafone Magyarország Zrt.","c_partnerlogo":"cb1e783d-826a-40b0-9751-a6eb83d2662d","c_partnertag":"bchvodafone"},{"available":true,"c_guid":"a7b1b808-9fc4-4daf-9fff-3b6291d8672c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A Vas utcai épületegyüttes egy részét kapná meg az egyház.","shortLead":"A Vas utcai épületegyüttes egy részét kapná meg az egyház.","id":"20210114_reformatus_egyhaz_odry_szinpad_szfe_kuratorium","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=a7b1b808-9fc4-4daf-9fff-3b6291d8672c&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"dcfc2499-a015-490c-a7b3-e2d60b0f7ed5","keywords":null,"link":"/kultura/20210114_reformatus_egyhaz_odry_szinpad_szfe_kuratorium","timestamp":"2021. január. 14. 20:29","title":"A református egyháznak adná az Ódry Színpadot az SZFE kuratóriuma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a36eee2-bcae-48d9-9384-455fed835890","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Ráadásul nem friss behozatalról van szó az új mutációkat kutató Wendy Barclay virológus szerint.","shortLead":"Ráadásul nem friss behozatalról van szó az új mutációkat kutató Wendy Barclay virológus szerint.","id":"20210115_brazil_koronavirusmutans_egyesult_kiralysag","image":"https://img1.hvg.hu/image.aspx?id=8a36eee2-bcae-48d9-9384-455fed835890&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"9f4fedbd-292f-477f-b15a-982c84954db0","keywords":null,"link":"/vilag/20210115_brazil_koronavirusmutans_egyesult_kiralysag","timestamp":"2021. január. 15. 14:23","title":"Már a brazil koronavírus-mutáció is megjelent az Egyesült Királyságban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
7 hatékony pszichológiai trükk: hogyan áraznak a webshopokban és hogyan kellene?
Küldjön üzenetet
Küldjön üzenetet
Köszönjük, üzenetét elküldük a szerzőnek.
A cikk elküldése emailben
Köszönjük, üzenetét elküldük a címzettnek.
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!
Számos weboldalon tüntetnek fel árakat, sőt lassan elkerülhetetlen megjelölni a szolgáltatás díját. Kevesen tudják azonban, hogy az árazás vizuális körülményei milyen jelentős mértékben befolyásolják a vásárlási döntés pszichológiáját. Íme 7 olyan marketingfogás, amellyel többet adhatunk el a weben keresztül.
Első taktika: Az ár kimondva
Abban a pillanatban, amikor egy látogató szeme rátéved egy weboldalon egy árinformációra, az agyában folyamatok százai játszódnak le – teljesen tudattalanul –, melyek befolyásolják a döntést. Az egyik ilyen folyamat, hogy az ember gondolatban kimondja az árat, és minél hosszabb azt kimondani, annál magasabbnak érzékeli. Az 599 például hét szótag, míg a 610 csak három. Egy kutatás szerint a kevesebb szótagból álló árakat alacsonyabbnak érezzük, és nagyobb valószínűséggel vásároljuk meg.
Második taktika: A méret számít
Az emberi agy úgy dolgozik, hogy folyamatosan koncepciókká fordítja át a vizuális információt. Amennyiben vizuálisan kisebbnek érzékel egy árat, a koncepció is az lesz, hogy az valójában alacsony ár. Nem simán csak a betűméret számít, hanem a viszonylagos méret is, azaz több üres terület (white space) a számok körül alacsonyabbá teszi az érzékelt árat.
Régóta ismert trükk, hogy a kereskedők az árak mellé-fölé odateszik a "csak" szócskát, befolyásolva ezzel a látogató agyának percepcióját. Ezt a technikát azonban úgy is lehet használni, hogy az ár mellett olyan plusz információkat adunk, melyekben kontextuálisan helyezünk el olyan szavakat, mint "kevés", "kicsi", vagy "alacsony". Például:
Főleg relatíve magas áraknál és erős konkurenciánál segíthet a részletezés technikája: Ahelyett, hogy 500, azt írjuk árnak, hogy 100 - és fölé írjuk, hogy "5-ször". A technika akkor is működik, ha egyáltalán nincs lehetőség részletfizetésre, és különösen jól működik, ha a vásárló más szolgáltatók áraival hasonlítja össze a miénket. Az agya ugyanis "lehorgonyozza" a legalacsonyabb árat (a 100-as értéket), és az agy számára ez lesz az úgynevezett IRP (Internal Reference Price, azaz Belső Refererencia Ár). Ezek után hiába 5 x 100 = 500, az agy öntudatlan fele minduntalan vissza fog térni a mi termékünkhöz, mert egyedül az egyezik meg az IRP-jével.
Ötödik taktika: Precíz árazás nagy értékű javaknál
Amikor kifejezetten nagy értékű dolgot (ékszer, luxus utazás, ingatlan, autó, hajó) próbálunk eladni, és az ár megjelenik egy online felületen, akkor érdemes egy kerek szám helyett egy egyedit használni. Például 55 millió helyett 55 057 940. Ez elsőre szöges ellentétben áll ugyan a cikk elején írt első taktikával, csakhogy nagy értékű javak vásárlásánál más folyamatok is lejátszódnak az agyban. Ilyenkor nem feltétlenül érdekünk, hogy az árat kicsinek lássák, sőt éppen hogy az 55 millióból könnyebb alkudozni, mint egy olyan árból, amelyet az agy precízen kiszámoltnak érzékel. Autókereskedők régóta használják ezt a technikát az alkudozás kikerülésére vagy mértékének csökkentésére.
Az agyunk a számokat egy horizontális egyenesen vizualizálja, ahol balról jobbra nőnek a számok. Ezért, ami balra van, azt kisebbnek érzékeli, mint azt, ami jobb oldalon helyezkedik el. Eladóként sem mindig érdekünk alacsonynak sugalmazni az árat – luxustermékeknél például ez a megközelítés súlyosan kontraproduktív lehet. Amennyiben mégis alacsony árat akarunk sugallni, helyezzük az árat a tartalomhoz képest – vagy akár egy árdobozva téve – balra. Luxustermékeknél pedig érdemes az ár jobbra pozícionálásával sugallni a magas értéket.
Hetedik taktika: Igazoljuk az árat memóriával
Néhány árazási ajánlat, amely kiemelkedően sikeres volt: Könyv: $25 - 5 napig $5 kedvezménnyel. Szoftver: $300 - plusz 3 darab bónusz PDF $100 dollár értékben. Személyi tréning: $120 - 4 napon keresztül 30 perces edzés... Vajon miért?
Az emberi agy nem a legalacsonyabb vagy a legjobb ár-érték arányú árat próbálja megtalálni, hanem a helyes árat. Mindannyian megtanultuk gyerekkorunkban, hogy 5x5=25, 3x100=300 és 4x30=120 – tehát a plusz információ számai szorzatként kiadják az árat. Amikor megpróbáljuk összehasonlítani az ajánlat számszerű paramétereit az árral, akkor az agyunk tudat alatt elvégzi a szorzást és felmondja az eredményt, azaz helyesnek ítéli meg az árat, mivel az megegyezik a szorzás eredményével.
A cikket jegyző Dr. Kádas Péter orvos, közgazdász, befektető, a 7digits online marketing ügynökség egyik alapítója. Goldenblog-díjas blogger 20+ év vállalkozói és 10+ év online marketinges tapasztalattal. További marketing fogások, amelyekkel többet adhatunk el a weben, a szerző blogján olvashatóak.
A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.
Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!
Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Ma már szinte nincs komoly vállalkozás, melynek ne lenne weboldala, azonban erős kisebbségben vannak azok, akiknek a webes jelenlét valóban hoz is a konyhára valami kézzel fogható üzletet. Szakértőnk szerint néhány apró változtatással lényegesen javítható a helyzet.
Nem újdonság, hogy az elmúlt 10-15 évben a technológiai fejlődés szinte egyetlen iparágat sem hagyott érintetlenül. De mi a helyzet az olyan magas emberi kreativitást igénylő bonyolult folyamatokkal, mint a marketing? Aki azt hiszi, hogy pár év múlva gépek fogják eladni nekünk a termékeket, az nagyot téved. Már ma is gépek adják el. Helyszíni beszámoló a 2018-as San Diegó-i Growth Hacking konferenciáról.