A fájdalmas, nehezen kezelhető sérülések gyógyulását gyorsító kötszert fejlesztettek ki amerikai kutatók. A formálható hidrogél a szervezet saját gyógyító mechanizmusait használja ki, nem szükséges hozzá gyógyszeres hatóanyag.

Az amerikai Északnyugati Egyetem kutatócsoportja hétfőn publikálta a Proceedings of the National Academy of Sciences folyóiratban tanulmányát, amelyben egy új, úgynevezett "regeneráló kötszert" mutatnak be. Az összehasonlító vizsgálatok szerint az új kötés alkalmazásával 33 százalékkal gyorsabban gyógyultak a sebek, mint a jelenleg a piacon lévő leggyakrabban alkalmazott kötszerrel. A tanulmány szerint az új kötszer bármilyen típusú nyílt seb ellátására használható.

A regeneráló kötszer laminint tartalmaz, egy olyan proteint, amely a test legtöbb szövetében, köztük a bőrben is megtalálható. A lamimin jeleket képes küldeni a sejteknek: ösztönzi a sejtek szétválását, vándorlását és megtapadását.

Guillermo Ameer, az egyetem orvosbiológus professzora, a kutatás vezetője elmondta: csoportja azonosította a laminin egy A5G81 elnevezésű, 12 aminosav hosszúságú szegmensét, amely kulcsfontosságú a sebgyógyulás folyamatában. A szegmenst aztán egy antioxidáns hidrogél kötésbe helyezték, amelyet korábban a laboratóriumban fejlesztettek ki. "Ezzel az új megközelítéssel nem gyógyszerrel vagy külső tényezővel avatkozunk be a gyógyulás felgyorsításába. És nagyon jól működik" – hangsúlyozta Ameer.

Az A5G81 peptiden tenyésztett festett epidermisz sejtek.