szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A kanadai Bombardier cég olyan villamosmozdonyt fejlesztett, amelynek működéséhez se áramszedő, se magasfeszültségű felsővezeték nem kell.

Az autózás kapcsán folyamatosan napirenden van, hogy a belső égésű motorok helyett elektromos meghajtásra kellene váltani, de más területen is szükség lenne hasonló megújulásra. Ilyen például a vasúti közlekedés, amely jelenleg felemás képet fest: bár sok vonalon közlekednek villamosmozdonyok, igen jelentős azoknak a vonalaknak a száma, ahol nincs még kiépítve a felsővezeték. Ezeken a helyeken lehet jó megoldás a Bombardier legújabb fejlesztése, az akkumulátoros vonat.

A kanadai cég Németországban mutatta be a Talent 3 nevű hibrid vonatát, amely a fejlesztők szerint 40 km-t képes tisztán elektromos üzemmódba kapcsolva megtenni. A Bombardier szakemberei azonban már dolgoznak a továbbfejlesztett változaton, amely 100 km-t tud majd egyhuzamban akkumulátorról utazni.

Bombardier

A Bombardier németországi ágának közlekedési szegmenséért felelős Michael Fohrer szerint az országnak nagy szüksége van az Európában 60 éve nem használatos akkumulátoros technológiára, ugyanis a német vasútvonalak 40 százaléka nincs még villamosítva.

A most bemutatott vonat 2019-ben egy 12 hónapos tesztidőszakot kezd meg, ez idő alatt pedig a Boden-tónál szállít majd utasokat. A gyártó ígérete szerint nem zavarja majd a kelleténél jobban a környék élővilágát: az új vonat 50 százalékkal csendesebb, mint a dízel változatok. Ráadásul a kanadai vállalat által fejlesztett MITRAC technológiával a vonatok energiafogyasztásán is spórolhatnak.

A német vasútfejlesztésért felelős szervek nem csak a Bombardier vonataiban gondolkodnak. Az Alstom nemrég mutatta be azt a prototípus mozdonyt, amely hidrogénből állítja elő az elektromos áramot. A tervek szerint a Coradia iLint végső változata 1000 km-t tud majd megtenni két tankolás között.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!