szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem csak nagyok, hasonlóan nagy teljesítményre is képesek, és hát, ugyanennyire drágák is. A KLM nyomán íme néhány kevesek által ismert tény azokról a gépizmokról, melyek mindannyiunk alatt ott robognak, amikor repülünk.

1. Mihez hasonlítható egy repülőgép-hajtómű teljesítménye?

Például egy Forma–1 versenyben száguldó autóéhoz. Nagyjából 28-szor akkora.

2. Melyik a világ legnagyobb hajtóműve?

A General Electric által gyártott GE90-115B, ez 325 centis átmérővel rendelkezik. De már javában tesztelik a következő generációs változatát, a GE9X a Titanic és egy űrrakéta összteljesítményét nyújtja egyben. A jelenlegi és a következő típus is a Boeing 777-es gépek szárnyai alá kerül.

3. Ki dönt a szervizelésről?

Az autókkal ellentétben a repülőgép-hajtóművek szervizelése nem ajánlott, hanem időnként kötelező. Ráadásul itt nem csak a lerepült órák száma számít (mint autók esetében a levezetett távolság), hanem a repülési ciklusoké is.

4. Mi az a repülési ciklus?

Egy felszállást és egy landolást foglal magában – a közben megtett távolságtól függetlenül.

©

5. Milyen gyakran kell szervizelni egy hajtóművet?

Ez függ a konkrét típustól. Az Airbus A330-as gépeken dübörgő CF6-80E hajtómű esetében például 200 és 400 repülési ciklusonként kisebb és közepes karbantartás szükséges, 7300 ciklusonként pedig egy komoly, átfogó szervizelés.

6. Mekkora “garázsban” szerelnek le ekkora egységeket?

A KLM “garázsa” például 40 ezer négyzetméteres.

7. Mennyi időn át tart a karbantartás?

Egy hajtómű lecserélése nagyjából egy napot vesz igénybe, ez azonban még csak a régi eltávolítását és egy új beszerelését jelenti. A régi hajtómű karbantartási folyamata 50-60 napos, ennyi idő múlva vethető be újra.

8. Mennyibe kerül egy repülőgép-hajtómű?

Ez nagyon sok dologtól függ (repülőgéppel együtt vásárolják-e meg – általában igen –, milyen típusról van szó, stb). Viszont minden esetben hatalmas pénzről van szó: a KLM szerint egy hajtómű nagyjából 12-35 millió dollárba, azaz 3,3-9,6 milliárd forintba kerül.

[+1: Amit csak kevesen tudnak: miért mindig bal oldalon szállunk be a repülőbe?]

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Az Index új vezérigazgatója a hvg360-nak: „Az Indexre egy nagyon komoly üzletként tekintek”

Az Index új vezérigazgatója a hvg360-nak: „Az Indexre egy nagyon komoly üzletként tekintek”

Kepes András lemondta a PIM-es könyvbemutatóját Demeter Szilárd miatt

Kepes András lemondta a PIM-es könyvbemutatóját Demeter Szilárd miatt

Ezek az autók a környezetvédelmi teszt alapján a legjobbak

Ezek az autók a környezetvédelmi teszt alapján a legjobbak