szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem csak nagyok, hasonlóan nagy teljesítményre is képesek, és hát, ugyanennyire drágák is. A KLM nyomán íme néhány kevesek által ismert tény azokról a gépizmokról, melyek mindannyiunk alatt ott robognak, amikor repülünk.

1. Mihez hasonlítható egy repülőgép-hajtómű teljesítménye?

Például egy Forma–1 versenyben száguldó autóéhoz. Nagyjából 28-szor akkora.

2. Melyik a világ legnagyobb hajtóműve?

A General Electric által gyártott GE90-115B, ez 325 centis átmérővel rendelkezik. De már javában tesztelik a következő generációs változatát, a GE9X a Titanic és egy űrrakéta összteljesítményét nyújtja egyben. A jelenlegi és a következő típus is a Boeing 777-es gépek szárnyai alá kerül.

3. Ki dönt a szervizelésről?

Az autókkal ellentétben a repülőgép-hajtóművek szervizelése nem ajánlott, hanem időnként kötelező. Ráadásul itt nem csak a lerepült órák száma számít (mint autók esetében a levezetett távolság), hanem a repülési ciklusoké is.

4. Mi az a repülési ciklus?

Egy felszállást és egy landolást foglal magában – a közben megtett távolságtól függetlenül.

©

5. Milyen gyakran kell szervizelni egy hajtóművet?

Ez függ a konkrét típustól. Az Airbus A330-as gépeken dübörgő CF6-80E hajtómű esetében például 200 és 400 repülési ciklusonként kisebb és közepes karbantartás szükséges, 7300 ciklusonként pedig egy komoly, átfogó szervizelés.

6. Mekkora “garázsban” szerelnek le ekkora egységeket?

A KLM “garázsa” például 40 ezer négyzetméteres.

7. Mennyi időn át tart a karbantartás?

Egy hajtómű lecserélése nagyjából egy napot vesz igénybe, ez azonban még csak a régi eltávolítását és egy új beszerelését jelenti. A régi hajtómű karbantartási folyamata 50-60 napos, ennyi idő múlva vethető be újra.

8. Mennyibe kerül egy repülőgép-hajtómű?

Ez nagyon sok dologtól függ (repülőgéppel együtt vásárolják-e meg – általában igen –, milyen típusról van szó, stb). Viszont minden esetben hatalmas pénzről van szó: a KLM szerint egy hajtómű nagyjából 12-35 millió dollárba, azaz 3,3-9,6 milliárd forintba kerül.

[+1: Amit csak kevesen tudnak: miért mindig bal oldalon szállunk be a repülőbe?]

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.

Ránk számíthatsz – mi is számítunk Rád!

A koronavírus korunk legnagyobb krízise, melyben szó szerint létfontosságú a hiteles forrásból való tájékozódás. A HVG-ben ebben a helyzetben is elhivatottan teszünk eleget küldetésünknek: pontos, tényszerű és független tájékoztatást biztosítunk olvasóinak.

Arra kérünk támogasd munkánkat, hogy a nehéz körülmények között is naprakész információval szolgáljunk neked.
Újranyitnak a hollandiai múzeumok

Újranyitnak a hollandiai múzeumok

Még több katonaiskolát akar a kormány

Még több katonaiskolát akar a kormány

Kapával kaszaboltak össze egy macskát Érsekvadkerten

Kapával kaszaboltak össze egy macskát Érsekvadkerten