szerző:
hvg.hu

Nem csak nagyok, hasonlóan nagy teljesítményre is képesek, és hát, ugyanennyire drágák is. A KLM nyomán íme néhány kevesek által ismert tény azokról a gépizmokról, melyek mindannyiunk alatt ott robognak, amikor repülünk.

1. Mihez hasonlítható egy repülőgép-hajtómű teljesítménye?

Például egy Forma–1 versenyben száguldó autóéhoz. Nagyjából 28-szor akkora.

2. Melyik a világ legnagyobb hajtóműve?

A General Electric által gyártott GE90-115B, ez 325 centis átmérővel rendelkezik. De már javában tesztelik a következő generációs változatát, a GE9X a Titanic és egy űrrakéta összteljesítményét nyújtja egyben. A jelenlegi és a következő típus is a Boeing 777-es gépek szárnyai alá kerül.

3. Ki dönt a szervizelésről?

Az autókkal ellentétben a repülőgép-hajtóművek szervizelése nem ajánlott, hanem időnként kötelező. Ráadásul itt nem csak a lerepült órák száma számít (mint autók esetében a levezetett távolság), hanem a repülési ciklusoké is.

4. Mi az a repülési ciklus?

Egy felszállást és egy landolást foglal magában – a közben megtett távolságtól függetlenül.

©

5. Milyen gyakran kell szervizelni egy hajtóművet?

Ez függ a konkrét típustól. Az Airbus A330-as gépeken dübörgő CF6-80E hajtómű esetében például 200 és 400 repülési ciklusonként kisebb és közepes karbantartás szükséges, 7300 ciklusonként pedig egy komoly, átfogó szervizelés.

6. Mekkora “garázsban” szerelnek le ekkora egységeket?

A KLM “garázsa” például 40 ezer négyzetméteres.

7. Mennyi időn át tart a karbantartás?

Egy hajtómű lecserélése nagyjából egy napot vesz igénybe, ez azonban még csak a régi eltávolítását és egy új beszerelését jelenti. A régi hajtómű karbantartási folyamata 50-60 napos, ennyi idő múlva vethető be újra.

8. Mennyibe kerül egy repülőgép-hajtómű?

Ez nagyon sok dologtól függ (repülőgéppel együtt vásárolják-e meg – általában igen –, milyen típusról van szó, stb). Viszont minden esetben hatalmas pénzről van szó: a KLM szerint egy hajtómű nagyjából 12-35 millió dollárba, azaz 3,3-9,6 milliárd forintba kerül.

[+1: Amit csak kevesen tudnak: miért mindig bal oldalon szállunk be a repülőbe?]

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Mészáros gyerekeinek cége tervezi az OSZK új piliscsabai raktárát

Mészáros gyerekeinek cége tervezi az OSZK új piliscsabai raktárát

Puzsér a Ripost hajléktalanok ellen uszító címlapját kérte számon a Kossuth rádió műsorvezetőjén

Puzsér a Ripost hajléktalanok ellen uszító címlapját kérte számon a Kossuth rádió műsorvezetőjén

A magyar gyerekek szerint a szüleik igen, tanáraik kevésbé figyelnek a véleményükre

A magyar gyerekek szerint a szüleik igen, tanáraik kevésbé figyelnek a véleményükre

Videó: Akkora árvíz volt egy főúton, hogy felúsztak rajta a lazacok

Videó: Akkora árvíz volt egy főúton, hogy felúsztak rajta a lazacok

Összeomlott a tőzsdén a Waberer’s

Összeomlott a tőzsdén a Waberer’s

Szerdára tolták a lezárást az M1-esen

Szerdára tolták a lezárást az M1-esen