Lehetett-e újabb pilóta-öngyilkosság az Air India júniusi tragédiája?
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A tengeri áruszállításhoz még mindig elengedhetetlen az emberi beavatkozás, de az Intel és az autógyártásban is érdekelt Rolls-Royce-nak már vannak ötletei, hogyan lehetne ezt önműködővé tenni.
Két évvel ezelőtt különös tervvel állt elő a Rolls-Royce – bár nem közismert, de az autómárka nem csak a négykerekűek gyártásához konyít valamit –: olyan hajók tervezését jelentették be, amelyek emberi irányítás nélkül, vagyis önvezető technológiával bonyolítanák a folyami áruszállítást.
A gyártó ehhez a processzorgyártó Intel segítségét kérve nemrég bejelentette: kettejük együttműködésének hála közelebb kerültek a terv megvalósításához. A pontos cél, hogy olyan teherhajókat bocsássanak vízre, melyek legénység nélkül is képesek eljuttatni a szállítani kívánt árut a világ szinte bármely pontjára.
Az önvezető autókhoz hasonló technológia alkalmazása azért is előnyös a tengeri áruszállításnak, mert a Wired cikke szerint az elmúlt évtizedekben történt 1000 hajószerencsétlenségnek 70 százalékát nem technikai gond, hanem emberi mulasztás okozta. Az Intel és a Rolls-Royce ennek szeretné tehát elejét venni, olyan flották legyártásával, amelyek (emberi) beavatkozás nélkül képesek navigálni és nagyobb eséllyel célba juttatni a leszállítandó rakományt, mint a "rendes", emberek vezette járművek.
Ehhez persze komoly technikára van szükség, de a vállalatoknak már megvannak az ötletei, mivel helyettesítenék a humán erőt: a hajókat különféle szenzorokkal, valamint hagyományos és hőkamerákkal szerelik fel a biztonságos közlekedés érdekében. A munka oroszlánrészét azonban az Intel mesterséges intelligencia-chipje végzi, amely az irányváltoztatáshoz szükséges parancsok eldöntéséért felel majd.
A rendszer legkritikusabb része a szenzorok révén begyűjtött adatok tárolása volt, mivel egy-egy ilyen út nem ritkán hónapokig, de minimum hetekig is eltarthat, ennyi adatot pedig valahogy el kell raktározni. Erre eddig nem igazán mutatkozott jobb lehetőség, de végül ezen a téren is történt előrelépés: a hajókat az Intel 3D NAND SSD-ivel szerelik fel.
Az első hajók vízre bocsátására a sikeres tesztek után, az elkövetkező években kerülhet sor.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
Nemcsak a gépeket kell karbantartani, hanem a pilóták lelkét is.
A háború mellett harc folyik az élelmiszerért, és repedezik a klánok és a Hamász hallgatólagos paktuma.
Vihart kavart a Kneecap fellépése a Sziget Fesztiválon, a kormány után több mint 150 művész is azt követelte, hogy mondják le a koncertet.
Az influenszernek bíróság elé kellett állnia, de hozzászólása még a bírót is megnevettette.