szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hiába az adatszivárgási botrányok, a Facebook 2018 harmadik negyedévében is növelni tudta bevételeit és felhasználói számát, igaz, már nem olyan ütemben, ahogy azt a befektetők várták volna.

Amerikai idő szerint kedden este tette közzé legfrissebb, harmadik negyedévre vonatkozó pénzügyi jelentését a Facebook. Zuckerbergék beszámolója több szempontból is érdekes volt: miközben a bevétel és a felhasználói szám növekedése elmaradt a korábban várttól, a cég nyeresége magasabb volt, mint azt előzetesen remélték.

A legfrissebb jelentés szerint 2018 harmadik negyedévében 37 millióval nőtt a Facebookon a (havonta legalább egyszer) aktív felhasználók száma, így 2,234 milliárdról 2,271 milliárdra nőtt a számuk. Ez 1,79 százalékos bővülést jelent, ami csak alig lett jobb, mint az első negyedéves jelentésben szereplő 1,54 százalékos bővülés.

Facebook

A naponta aktív felhasználók száma is bővült, itt 24 milliós növekedésről beszélhetünk. Ennek köszönhetően mostanra 1,495 milliárd felhasználó jelentkezik be minden nap a közösségi oldalra, ami szép teljesítmény, ám elmarad az egyébként 1,51 milliárdos várakozástól.

Facebook

Ami igazán beszédes, az az amerikai és kanadai, valamint az európai piac. Itt nem, hogy nem sikerült a bővülés, de utóbbi esetében még 1 millióval csökkent is a naponta aktív felhasználók száma az előző negyedévhez képest. Ez pedig igen érzékenyen érinti a befektetőket, hiszen a cég összes bevételének 70 százaléka ezekről a piacokról érkezik. Igaz, Zuckerbergék azt is megjegyezték, a mostani negyedévben korrigálták a számokat, hogy a téves fióktevékenységek ne számítsanak bele a felhasználók számába. Ha ezt nem tették volna meg, az észak-amerikai piac 1 millió fővel, az európai pedig 5 millió fővel bővült volna.

Facebook

A Facebook bevétele is elmaradt a korábban vártaktól: 13,73 milliárd dollárt produkált a negyedév, az elemzők 13,78 milliárdra számítottak. Igaz, az előző negyedéves 13,2 milliárd dollárhoz képest még így is sikerült a bővülés. Az előző év azonos időszakához képest jól látni, hogy 33 százalékkal nőttek a bevételek, ám ezis egyfajta lassulást mutat. Éves összehasonlításban tavaly +49 százalékon állt a Facebook, 2016-ban pedig +56 százalékon.

Az is kiderült, a cég globális áltagban 6,09 dollárt (kb. 1744 forint) keresett a felhasználókon, Európában ez 8,82 dollárt (kb. 2526 forint) jelent, vagyis havonta egy felhasználón 842 forintot keres a közösségi oldal. De a pénzügyi adatok mellett több más érdekesség is elhangzott.

Facebook

Zuckerberg szerint a Facebook hírfolyama nem fog örökké tartani. Ez elsősorban a tartalomgyártóknak és a hirdetőknek szólt, kiderült ugyanis, hogy a felhasználók egyre többször osztanak meg tartalmat privát üzenetben vagy épp a Történetekben. Előbbiből 100 milliárdot, utóbbiból 1 milliárdot küldenek/tesznek közzé naponta, ami igen tetemes mennyiségnek számít már így is. Mindez azonban azt jelenti, a jövőben át kell alakítani a cég üzleti stratégiáját.

A Facebook vezére a legfőbb "riválisnak" az iMessage-t tartja. Bár a fejlődő országokban erős az androidos vonal, az Egyesült Államokban az iPhone-ok népszerűsége miatt még van hová fejlődnie a cégnek. A Messengerben megjelenő hirdetésekkel egyébként jól keres a Facebook, de az egyre agresszívabb reklámok, valamint a felhasználók számára küldött direkt üzenetek (például a játékok esetében) miatt ezt a húrt már nem nagyon lehet tovább feszíteni.

A játékok is üzenetekkel zargatják a felhasználókat.
hvg.hu

Zuckerberg szerint a Facebook Történetek mára jócskán lehagyta a Snapchat hasonló funkcióját – míg előbbit naponta 1 milliárd, utóbbit 186 millió felhasználó használja. Éppen ezért a Facebook-vezér inkább a videós tartalomgyártásra fókuszált beszámolójában.

Ezen a téren továbbra is a YouTube a legnagyobb konkurencia. Ezen a téren azonban továbbra is problémával küzd a Facebook, mert a Történetekben egyelőre nincs átugorhatatlan reklám. Ráadásul a felhasználók többsége nem is akar ezekre kattintani, így egyelőre nem tud annyi pénzt termelni ez a szegmens, mint amennyit szeretnének.

AltF4

A videós témánál maradva Zuckerberg jó hírrel szolgált a befektetők számára: a jövőben több videót jelenít majd meg a hírfolyam azon felhasználók számára, akik "passzívan" néznek videókat. Eddig azért fogták ezt vissza, mert nem akarták "elijeszteni" a felhasználókat az ilyen videókkal, mostanra azonban kitaláltak egy módszert, amivel pozitív élménnyé tehetik ezt a számukra.

További érdekes adat, hogy a Facebook apróhirdetési rendszerét, a Marketplace-t már 800 millióan használják, a közösségi oldalon belüli álláskereséssel pedig már 1 millióan találtak maguknak új munkahelyet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!