Az univerzum egyik legrégibb csillagát fedezhették fel ausztrál csillagászok: a csillag szinte teljes egészében az ősrobbanás által képződött anyagokból áll.

A 2MASS J18082002–5104378 B névre keresztelt csillag, amely a Tejútrendszer ugyanazon részén van, mint Naprendszerünk, a kutatók szerint akár 13,5 milliárd éves is lehet. A The Astrophysical Journal szaklapban megjelent tanulmány szerint erre utal nagyon alacsony a fémtartalma, vagyis a fémessége.

A kutatást vezető Andrew Casey szerint korában úgy vélték, hogy az univerzumban kialakult első csillagok ma már valószínűleg nem létezhetnek. "A felfedezés azért jelentős, mert első alkalommal tudtuk félreérthetetlenül bizonyítani, hogy léteznek nagyon ősi, kis tömegű csillagok, amelyek a mai napig életben maradtak anélkül, hogy elpusztították volna önmagukat" – mondta Casey.

A csillagok fémessége növekszik, amikor megszületnek és meghalnak, egy olyan ciklusban, amelynek eredményeképpen egyre több nehezebb elem keletkezik. A Nap például már százezer generáció óta van jelen, így mintegy 14 Jupiternek megfelelő ilyen elemet tartalmaz.

Az univerzum kezdetén keletkezett csillagok teljesen olyan elemekből állhattak, mint a hidrogén, a hélium és kis mennyiségű lítium. Ez azt jelenti, hogy az újonnan felfedezett csillag nagyon alacsony fémessége arra utalhat, hogy kevesebb mint egy generációnyira lehet az univerzum kezdetétől.

Egészen az 1990-es évekig a kutatók úgy vélték, hogy csak a nagyon nagy tömegű csillagok formálódhattak az univerzum korai szakaszában, és sohasem lehet őket megfigyelni, mert nagyon gyorsan elégnek és meghalnak. Az új információk azonban rávilágítottak arra, lehetséges, hogy kis tömegű csillagok is léteznek 13 milliárd évvel az ősrobbanás után is. Ilyenek például a vörös törpecsillagok, amelyekről úgy vélik, több ezermilliárd évig léteznek.

Egymillió milliárdszor nagyobb a Napnál: hatalmas galaktikus szuperhalmazt fedeztek fel csillagászok

A korai univerzum legnagyobb galaktikus szuperhalmazát fedezték fel csillagászok, a proto-szuperklasztert Hüperionról, a görög mitológia titánjáról nevezték el, aki a napot tartotta. A gigantikus képződmény tömege a becslések szerint a Napnál egymillió milliárdszor (!) nagyobb, és olyan távol van tőlünk, hogy a Földről megfigyelve azt látjuk, milyen volt több milliárd évvel ezelőtt.

Befuccsolhat „a jövő mobilja”, nem igazán csapnak le rá az emberek