szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Több mint két éven át alkalmazta a West Japan Railways azt a feladatot a képzésben, amely életveszélybe sodorta a leendő dolgozókat.

A hipergyors japán vonatok képesek elérni az akár 300 km/h-s sebességet. Ennek tudatában talán magától értetődő, hogy nem tanácsos túlságosan közel menni egy ilyen szerelvényhez, amikor nagy sebességgel robog, pláne nem beállni két vasúti sín közé, amikor mindkét oldalról jön egy-egy vonat. A Sinkanszen gyorsvasút egy részét üzemeltető West Japan Railway azonban nemhogy nem tiltotta meg ezt a gyakornokainak, de kötelező feladatként írta elő nekik.

A BBC beszámolója szerint a leendő vasutasoknak többek között az volt a feladatuk, hogy két vasúti sín közé guggoljanak le, és várják meg, amíg az ellentétes irányba elhaladó szerelvények elszáguldanak mellettük. Ott a vasúti sínek között egy-egy 1 méter mély és 1 méter széles árok húzódik, így a gyakornokok érezhették az elsüvítő vonatok menetszelét. Mindezzel a vasútbiztonságot akarták javítani a japánok.

Vonatevolúció Japánból.
Wikipedia / Taisyo

A gyakornokok számára kitűzött feladatot még 2016-ban vezették be, miután 2015-ben baleset történt: egy gondatlan ellenőrzés következtében megrongálódott egy vonat, egy utas pedig megsérült. Azóta mintegy 240 gyakornok esett át a kiképzés ezen részén, ami akár 20 percig is eltarthatott.

Csakhogy a szakszervezetek szerint ennek a feladatnak semmi értelme sem volt, hiszen nem ettől fognak jobban figyelni a dolgozók a vonatokra. Arra viszont alkalmas volt a dolog, hogy életveszélybe sodorja őket, így a feladat eltörlését követelték. Ezt végül sikerült is elérniük.

Akik elvégezték a feladatot, ijesztőnek írták le azt: volt, aki attól félt, megcsapja egy sínen lévő kavics, míg más korbácsoláshoz hasonlította a dolgot. A japán vasúttársaság ugyanakkor közölte, nem a nyomás miatt állítják le a gyakorlatot, csupán új módszerrel fogják szemléltetni a vonatok sebességét.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, kövesse a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Ilyet még nem látott, de a MÁV sem: 500 km/h-val száguld az új vonat – videó

A világ leggyorsabb, közforgalomban működő vonata eddig a kínai Sanghaj Maglev volt, a maga 431 km/h-s csúcssebességével. De az új japán vonat még ezen is túltesz: az utasok hétvégén próbálhatták ki az Uenohara és Fuefuki közt tesztelt új szerelvényt, a Shinkansen a 42,8 km-es útja során az 500+ km/h-s csúcssebességet is elérte.