Tízperces rákteszt fejlesztésén dolgoznak ausztrál kutatók: az új vizsgálat 90 százalékos bizonyossággal lesz képes észlelni a fejlődő kórt a páciens vérében.

Az olcsó és egyszerű teszt színváltó folyadékot használ annak felderítésére, akadnak-e rosszindulatú sejtek valahol a szervezetben. Az eredmény 10 percen belül látható – derült ki a Nature Communications című szaklapban bemutatott tanulmányból. „Ez egy olcsó és hordozható műszer, mely diagnosztikai eszközként lesz használható, akár mobiltelefonnal is" – mondta Matt Trau, az ausztrál Queenslandi Egyetem kutatója.

A teszt megalkotását az tette lehetővé, hogy a kutatócsapat felfedezte: a rákos DNS és a normál DNS lényegesen eltérő módon kapcsolódnak fémes felületekhez. Ennek köszönhetően kifejlesztettek egy tesztet, mely különbséget tesz az egészséges és a rákos DNS között, még az olyan kis DNS-nyomokban is, mint amekkorák utat találnak maguknak a véráramba. A DNS-mintát aranyrészecskéket tartalmazó vízhez adják. A rákos sejtekből származó DNS hozzátapad a nanorészecskékhez, a víz színe így rózsaszín marad. Az egészséges sejtekből származó DNS más módon kötődik a részecskékhez, a víz színe kékre változik.

A tudósok 200 rákos emberi mintán és DNS-en tesztelték a módszert, 90 százalékos bizonyossággal. Egyelőre csak mell-, prosztata- , bél- és nyirokcsomórákra tesztelték, de a kutatók meggyőződése szerint az eredményeket a kór más típusaival is meg tudják ismételni.

"Biztosan még nem tudjuk, hogy ez a rákdiagnosztika szent grálja-e, de nagyon érdekesnek tűnik, hiszen egy hihetetlenül egyszerű, univerzális rákmarker, elérhető és olcsó technológia, amely nem igényel bonyolult, laborokhoz kötött műszereket, mint a DNS-szekvenálás" – emelte ki Trau.

A továbbiakban a teszt hatékonyságát embereken és nagy klinikai kísérletekkel kell próbára tenni, mielőtt leendő páciensek diagnosztizálására alkalmazzák.

Ha tudni szeretne a fejleményekről, kövesse a HVG Tech rovatának tudományos eredményeket is bemutató Facebook-oldalát.

Bayer: Volt nekünk pedofil "harcostársunk" is, Szájer meg nem az

Lehet-e még valami jót kihozni ebből az évből?

A hétvégére lehet megállapodás a Brexitről?