szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Wayve nevű brit cég a jelenlegi, csúcsmodern kütyükkel felszerelt autók helyett egy olyan olcsón kialakíthatójárművet épített, ami szinte már úgy vezet, mint az ember.

Az önvezető autók egyre nagyobb figyelmet kaptak az elmúlt években, és mára úgy tűnik, a jövő közlekedését nemcsak az elektromos, de a magukat navigáló autók jelentik. Ez utóbbiak terén is igen erős fejlesztés folyik, néhány év alatt több millió kilométert vezettek le a kocsik az utakon. Mégis, van velük egy igen komoly probléma: még ennyi tapasztalattal sem sikerült azt megoldani, hogy a gépek ugyanolyan finomhangolt döntést hozzanak bizonyos helyzetekben, mint az ember. Hiányzik belőlük a kifinomult problémamegoldás és a spontaneitás is.

A Waymo ezt azzal igyekszik kiküszöbölni, hogy a szoftvereik több millió lehetséges megoldást futtatnak le, háromdimenziós térképet készítenek lézerek segítségével, és olyan erős érzékelőkkel szerelik fel az autóikat, mint a LIDAR. Ez utóbbi néha többe kerül, mint maga a kocsi.

©

Ehhez képest robbant be most a köztudatba a Wayve, ami azt állítja, sikerült egy önvezető autót fejleszteniük egy olyan technológiával, ami ehhez képest jóval "visszamaradottabbnak" tűnik.

A brit cég szerint a vezetéshez kamerákat és műhold alapú navigációt használnak. A működés viszont csak úgy lehetséges, ha végpontok közötti gépi tanulást is alkalmaznak. Vagyis nincs se HD-térkép, de milliónyi, előre lekódolt lehetőség, se drága műszer.

A Wayve egy videót is készített, amin Angliában, Cambridge szűk utcáin közlekedik az autó – ahogy látható, eléggé ügyesen. És mindehhez alig 20 órányi gépi tanulás elég volt – írja a The Washington Post.

A szakemberek szerint a titok abban rejlik, hogy nem azt mondják meg a kocsinak, hogy hogyan vezessen, hanem azt, hogy hogyan ne. Az autóban egy mérnök is ül, aki felügyeli a járművet, és szükség esetén beavatkozik, ami szintén "tanulópénz" a számítógépnek.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Ígéretesen megy versenypályán is a zöld rendszámos Skoda Octavia RS

Ígéretesen megy versenypályán is a zöld rendszámos Skoda Octavia RS

Hivatalos: itt a teljesen új BMW M3 és M4

Hivatalos: itt a teljesen új BMW M3 és M4

Duma Aktuál: A Nintendo találta ki a koronavírust, hogy Bill Gates árulhassa az iPhone-t?

Duma Aktuál: A Nintendo találta ki a koronavírust, hogy Bill Gates árulhassa az iPhone-t?