–10 százalék: újfajta szárnyak kerülhetnek az Airbus gépeire

A Bombardier csapata nyerte azt a pályázatot, melyen a hatékonyabb repülőgépszárnyra keresett megoldást a brit tudományos akadémia. Az új fejlesztéssel tizedével könnyebb szárnyakat szerelhetnek a gépre.

  • hvg.hu hvg.hu
–10 százalék: újfajta szárnyak kerülhetnek az Airbus gépeire

A brit Royal Academy of Engineering MacRobert-díját egy kompzit anyagból megtervezett fejlett repülőgépszárny terve kapta meg. A BBC beszámolója szerint a szárny csökkenti a gép környezeti hatását: egyfelől csökkenti a súlyt és így az üzemanyag-fogyasztást is, emellett kevesebb hulladék keletkezik a gyártás során. A hagyományos szárnyakhoz képest a Bombardier szén-kompozit megoldása 10 százalékkal könnyebb.

Az új fejlesztést az Airbus A220-as gépein vethetik be elsőként a Bombardier mérnökei. (A korábban Bombardier CSeries neven futó gépsorozatban még 2017-ben szerzett többségi részesedést az Airbus.)

[Valóban szégyen repülni?]

Az első helyezés 50 ezer fontot (vagyis nagyjából 18 millió forintot) ért, ami ebben az iparágban nem számít valami soknak, így a díj inkább szakmai elismerést jelent. Abból viszont nem kicsit: az elismerést először 50 évvel ezelőtt osztották ki, akkor többek között a Rolls Royce motorjának kifejlesztéséért kapták meg a díjat.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.