MTI / hvg.hu

A Solar Orbiter űrszonda úgynevezett koronakidobódásokat rögzített. A jelenséget még februárban vették fel, de a videó csak most érkezett meg.

A Solar Orbiter űrszonda elkészítette első felvételeit a Nap koronakidobódásairól – tette közzé hétfőn honlapján az Európai Űrügynökség (ESA). A kitöréseket még februárban rögzítette az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) és az ESA 2020 februárjában felbocsátott napszondája, amelyet az ESA Darmstadtban lévő Európai Repülésirányító Központjából vezérelnek.

Február 10-én az űreszköz a Föld és a Nap távolságának feléhez ért, a kutatóknak akkor nyílt lehetőségük arra, hogy megfigyeléseket végezzenek, ellenőrizzék a műszerbeállításokat, hogy a misszió novemberben kezdődő tudományos fázisára a lehető legjobban előkészüljenek. A pálya Naphoz közeli pontján a Solar Orbiter a Földről nézve akkor „a Nap mögött” volt, ami megnehezítette az adatközvetítést, ezért tartott ilyen hosszú ideig az adatok letöltése, elemzésüket még mindig végzik.

A Solar Orbiter távérzékelő eszközei közül három rögzített két koronakidobódást. A Nap részecskekidobódásai befolyásolhatják az úgynevezett űridőjárást, a légkörrel rendelkező bolygókon északi fény jelenhet meg, egyes technológiai eszközöket is megzavarhatnak.

A Solar Orbiter körülbelül 1,5 milliárd eurós költségvetésű (527 milliárd forint) missziója során új ismereteket gyűjt a Napról. Műszereivel megvizsgálja az égitest eddig kevésbé ismert régióit, például sarkvidékeit is. A Nap közelében repülve a hatalmas hőtől titán hőpajzs védi. A Nap felszínén 5500 Celsius-fok, belsejében pedig 15-16 millió Celsius-fok uralkodik.

Most először sikerült észlelni a Nap papíron 1947-ben felfedezett titokzatos hullámait

Egy magyar–olasz vezetésű nemzetközi kutatócsoportnak elsőként sikerült közvetlen megfigyelésekkel torziós mágneses plazmahullámokat felfedeznie a Nap felszínén. Az Alfvén-hullámok a Napon legnehezebben megfigyelhető hullámoknak számítanak, jelentőségüket az a képességük adja, hogy nagyon nagy távolságra tudnak energiát és információt szállítani.