szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Először repült gyorsabban egy önirányítású, négypropelleres drón a profi drónpilóták által irányítottnál, köszönhetően egy új algoritmusnak, amelyet a Zürichi Egyetem kutatói fejlesztettek ki.

Az algoritmus kiszámolja az időben legkedvezőbb röppályát, amely teljes mértékben figyelembe veszi a drónok korlátait.

Akkumulátoruk korlátozott élettartama miatt a drónoknak a lehető legrövidebb időn belül kell végrehajtaniuk feladataikat, köztük például a katasztrófa sújtotta területen a túlélők utáni kutatást, épületek ellenőrzését, teher célba juttatását. Eközben számos olyan pont – ablak, szoba – kerül útjukba, amely miatt változtatniuk kell az útvonalterven, sajátos helyeket kell megfigyelniük, mialatt a legjobb röppályát kell követniük, a megfelelő gyorsulást, lassulást kell alkalmazniuk.

[Soha korábban nem történt ilyen: Izrael önműködő harci drónokat küldött a Hamászra]

A legjobb drónpilóták nagyon jók e feladatok teljesítésében, és a drónok versenyében eddig mindig gyorsabban teljesítették az adott távot az önirányítású drónoknál. A Zürichi Egyetem kutatócsoportja által megalkotott algoritmus azonban képes megtalálni a leggyorsabb röppályát egy négypropelleres drón számára, amelynek útját számos útvonalpont módosíthatja. A mérnökök a Science Robotics című lapban számoltak be a fejlesztésükről.

University of Zurich

"A kísérleti versenypályán drónunk legyőzte a világ két legjobb pilótáját" – mondta Davide Scaramuzza, az egyetem robotika és érzékelés kutatócsoportjának vezetője.

"Az algoritmus újdonsága az, hogy az időben legkedvezőbb röppályát határozza meg, amely teljesen figyelembe veszi a drónok korlátait, és arra utasítja a drónt, hogy haladjon keresztül az összes útjában álló útvonalponton, de nem mondja meg neki hogyan és miként tegye meg"

– magyarázta Scaramuzza.

[Dubajban arra is van pénz, hogy drónokkal csináljanak esőt]

Az autonóm drónokon külső kamerák vannak, amelyek pontosan rögzítik a drón mozgását, hogy valós idejű információkkal lássák el az algrotimus arról, hogy az adott pillanatban hol jár az eszköz.

University of Zurich

Mielőtt az újdonságot kereskedelmi forgalomba hoznák, még fejlesztésekre lesz szükség, mivel jelenleg egy óra alatt képes a számítógép kiszámolni az időben legkedvezőbb röppályát. A jövőben külső kamerák helyett fedélzeti kamerákkal akarják ellátni a járművet.

Az algoritmusnak széles körű alkalmazási lehetőségei vannak a csomagszállításban, a kutatásban és mentésben, valamint számos más területen – tette hozzá Scaramuzza.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!