„A szolgáltató által bevezetni kívánt szabályok nem objektívek, nem kellően átláthatók, és az előreláthatóság elvének sem felelnek meg” – így reagált a HWSW kérdésére a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) a Telenor Magyarországot érintő üggyel kapcsolatban.
A reakció előzménye, hogy a szolgáltató február 21-től új pontokkal bővíti általános szerződési feltételeit. Ezekben pedig arról olvasni, hogy a „szolgáltatási díjak értékarányos megőrzése érdekében” a Telenor február második felétől fenntartja magának a jogot, hogy lényegében bármely ügyfelének díjait inflációarányosan „korrigálja”. Ahogy az előzmények során a HWSW rámutatott, a fogyasztói árindex negatív változásával mindez akár díjcsökkenésben is megtestesülhet, de inkább az tűnik életszerűnek, hogy a cég nem csökkenteni, hanem növelni fogja árait.
Az informatikai magazin ezután fordult a szakhatósághoz, mely válaszában világossá tette:
az előfizetői elektronikus hírközlési szolgáltatók az ÁSZF-jeiket és a már megkötött előfizetői szerződéseket csak a hatályos jogszabályokat követve jogosultak egyoldalúan módosítani.
A szabályozás a szolgáltatókat arra kötelezi, hogy a már megkötött előfizetői szerződéseket is érintő egyoldalú módosításokról az érintett előfizetőket legalább a módosítás hatályba lépését megelőző 30 nappal, tartós adathordozón értesítsék. Ebben meg kell jelölni, mely szerződési feltétel, pontosan melyik pontban mikortól módosul, kitérve a módosítások lényegének rövid leírására – olvasható az NMHH válaszában.
A hatóság szerint, ha a szolgáltatás díja változik, akkor már az értesítésben külön, összegszerűen meg kell jelölni, hogy mely díjak módosulnak. Emellett a szolgáltatónak tájékoztatnia kell az előfizetőket arról is, hogy az ÁSZF új szövege hol érhető el, és a módosítással kapcsolatos őket megillető jogokról is. Mivel a már megkötött szerződés egyoldalú módosítása a szolgáltató részéről az előfizető számára akár kedvezőtlen is lehet, a jogszabály alapján az előfizető jogosult az értesítéstől számított 45 napon belül a szerződést hátrányos következmények nélkül felmondani akkor is, ha határozott idejű szerződése van és a határozott idő még nem telt el – írták.
„A hatóság kiemelten fontos jogszabályi feladata őrködni a jogszabályok betartása felett mind az előfizetők, mind pedig a tisztességes piaci verseny védelme érdekében. Ezért fel fog lépni a Telenor által február 21-től bevezetni kívánt új ÁSZF-rendelkezések ügyében annak érdekében, hogy ezek a módosítások ne léphessenek hatályba. A Telenor jelezte, hogy jogszerűen kíván eljárni és az árváltoztatással kapcsolatban már megkezdődtek az egyeztetések az NMHH-val” – áll a hatóság válaszában.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.