Betelepülési stop: nem kapkodnak Navracsics törvénye után az önkormányzatok
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
A NASA mérnökei megtalálták a módját, hogyan lehetne könnyebben tájékozódni egy idegen égitesten. A rendszert a Holdon tervezik kipróbálni.
Egy kifinomult algoritmusból, és az ahhoz tervezett navigációs rendszerből áll az a hátitáskára hasonlító fejlesztés, amit a NASA mérnökei készítettek. Az újdonság elsődleges célja, hogy az azt viselő űrhajósok GPS nélkül is tájékozódni tudjanak egy égitest felszínén – és például ne a lábnyomukra hagyatkozzanak ehhez.
A Gizmodo szerint a hátizsák, azaz a KNaCK (teljes nevén The Kinematic Navigation and Cartography Knapsack) valós időben készít 3D-s térképet a környezetről. Ehhez lézert is felhasznál, ami megméri a közeli objektumok, például sziklák, szakadékok távolságát.
Michael Zanetti, a KNaCK projekt kutatója szerint a táska centiméteres pontossággal dolgozik, a viselője pedig azonnal látni fogja, milyen messzire jutott, vagy hogy mennyi van még hátra a célállomásig. Az sem titok, hogy a KNaCK-ot a Hold déli részének (vagy másik nevén a sötét oldalának) felfedezéséhez is szeretnék bevetni a kutatók. Néhány év múlva ugyanis az égitest ezen oldalán landolhatnak majd az űrhajósok, és ezzel újabb időszámítás kezdődhet az űrkutatásban.
Csakhogy a Hold déli pólusa nagyrészt árnyékos, ami alaposan megnehezítheti a tájékozódást.
Itt jöhet jól egy, a KNaCK-hoz hasonló fejlesztés, ami által az űrhajósok azt is láthatják, hogy a rendelkezésükre álló oxigén elegendő-e ahhoz, hogy egy nagyobb távolságban lévő objektumot is megvizsgáljanak. A táska mindemellett az érdekesebb sziklák megjelölésére is képes lesz, így a felfedezők pontosan tudni fogják, merre induljanak, hogy a legrövidebb idő alatt elérjék azt.
A KNaCK-ot tavaly november óta teszteli a NASA. A fejlesztést egy ősi vulkáni kráterbe, az új-mexikói Potrillóba is elvitték, ahol kiváló eredményeket értek el vele. A mérnökök a következő hetekben is vizsgálni fogják a képességeit, de ezt már kicsit arrébb, a szintén új-mexikói Kilbourne Hole-ban végzik el. A navigációs rendszer mögött álló csapat közben azon is dolgozik, hogy valahogy csökkentse a hátizsák súlyát. Az most ugyanis mintegy 18 kilogrammot nyom.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.
Egyelőre nincs jele annak, hogy önkormányzatok sora készülne mielőbb bevetni az új „fegyvert”, amellyel fékezhetik a lakosságszámuk növekedését.
Barthel-Rúzsa Zsolt vállalkozása, a Századvég International Zrt. 2022-ben még 162 milliós profitot termelt, ez tavaly szűk 12 millióra zsugorodott. Igaz, a köztes, 2023-as év még rosszabb volt.
A Lázár János vezette szakminisztérium valakikkel egyeztetett a plázastop szigorításáról, s azt ígérte, a kormány nem fog (vissza)élni a plusz engedélyezési jogkörrel.
Kreitler-Sas Máté azt mondta, hogy nem fizet az énekesnek és szürreálisnak tartja, hogy az a Delhusa Gjon akarja beperelni, aki notóriusan megsértette a közlekedési szabályokat Újbudán.
Maszúd Peszeskján azt mondta, hogy kész rendezni a nézeteltéréseket az Egyesült Államokkal és nyitott a nukleáris tárgyalások újrafelvételére.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát.
Elemzésünk a Tisza és a Fidesz első szakpolitikai vitájáról.
Látványosan távol tartotta magát a közel-keleti konfliktus értékelésétől Orbán Viktor. A kormányfőnek csak hazai használatra van mondása a fejleményekről.
Megerősítették, hogy készek a kutatóhálózatról leválasztandó négy központ átvételére.