szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Brit kutatók olyan, mesterséges intelligenciával megerősített jelzőlámpás rendszert építettek, amely hatékonyan képes csökkenteni a járművek forgalomban töltött idejét. Egy-egy helyzetben nem vár utasításokra, maga dönt arról, hogy mi a legjobb megoldás.

A mesterséges intelligencia (MI) felhasználási területe évről évre bővül. A birminghami Aston Egyetem kutatói például a forgalomirányításban szeretnének alkalmazni egy ilyen rendszert, melynek célja, hogy az utakon sokkal kevesebbszer alakuljon ki torlódás. Bár a programot valós környezetben még nem tesztelték, a szimuláció már most, a rendszer korai állapotában is igen meggyőző eredményeket mutatott – írja a Tech Xplore.

A fejlesztés alapját egy erre a célra készített forgalmi eszköz, a Traffic 3D jelentette. Ez számítógépes környezetben képes változatos, de valós alapokon nyugvó forgalmi helyzeteket szimulálni, legyen szó tiszta, napos időről, vagy esős, ködös útviszonyokról. A rendszer az ebben megadott forgatókönyveket kezdte elemezni, és miután úgy ítélték meg, hogy eleget tanult, a kutatók megnézték, képes-e biztonságos módon gyorsítani a közlekedést.

A rövid válasz az, hogy igen.

Maria Chli, az Aston Egyetem informatikai szakának munkatársa azt mondta: a mesterséges intelligencia előnye, hogy az a beprogramozott lámpákkal ellentétben az adott helyzetre is képes reagálni. Így, ha a lehetőség adott, a platform egyből átvezet egy járművet például egy kereszteződésen, ahelyett, hogy feleslegesen várakoztatna. A kutató szerint ez összességében jelentős időspórolást eredményezhet. Chli megosztotta azt is, hogy a rendszert eleve úgy építették fel, hogy mindig a legjobb megoldásra törekedjen. Ezt a kutatók „jutalmazással” érték el, ami hatására a program sokkal érzékenyebbé vált, a fő törekvése pedig az lett, hogy a kocsik egyáltalán ne fussanak bele egy torlódásba.

Fazekas István

George Vogiatzis, az intézmény másik oktatója, a projekt egyik felelőse szerint a rendszer ma már olyan helyzeteket is megért, amiket korábban egyáltalán nem tapasztalhatott meg. Ezek közé sorolta többek közt a fizikai akadályt is. Szerinte a rendszer előbb-utóbb rájön, mi az a nehézség, ami hátráltja a haladást, ami bámulatos eredmény. Már csak azért is, mert a számítógép nem konkrét (a kutatók által beírt) utasításokat követ, önmaga dönt arról, mi a jobb és biztonságosabb lépés.

A szakértők elmondása szerint a program bármilyen közlekedési csomópontnál – valós vagy szimulált környezetben is – alkalmazható, a jutalmazási rendszer pedig manipulálható, például arra ösztönözve a rendszert, hogy a vészhelyzeti járműveket (mondjuk a mentőt, a tűzoltót) előnyben részesítse, és ezeket hamarabb átengedje egy szakaszon.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!