szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az ürítés során a víz a repülő rámpájának végén távozik, ráadásul igen gyorsan. Az újdonságot az erdőtüzeknél vethetik be.

A nagy hőség miatt szerte a világban alakulhatnak ki erdőtüzek, amiket gyorsan meg kell fékezni, hogy az eset ne váljon természeti katasztrófává. Ebben a helyzetben jelenthetnek hatékony segítséget a tűzoltásra is alkalmas repülőgépek, amiket már hosszabb ideje használnak a katasztrófavédők.

Ezek sorát bővítheti majd az Airbus újdonsága, amit a napokban tesztelt le a gyártó. Nem egy új repülőről van szó, hanem egy jobb vízledobó rendszerről, ami a cég állítása szerint kevesebb mint 10 másodperc alatt képes szétteríteni 20 tonnányi vizet.

A rendszert az Airbus A400M típusú repülőjével tesztelték, ami egy igen sokoldalú teherjármű. (Az eszköz sokak szerint azért is hasznos, mert az olyan leszállópályáknál is bevethető, ahol a rendes repülőgépek csődöt mondanának.)

Ezt sem sokszor látja: így dolgozik a világ legnagyobb tűzoltórepülője

Nagy tűzhöz nagy gép kell, a Boeing 747-esből kialakított tűzoltórepülő pedig kétségtelenül megfelel ennek a kritériumnak.

A vizsgált tűzoltókészülék egy RORO (Rolled-on-rolled-off) nevű módszeren alapszik, egyébként pedig az A400M-es flotta bármelyik eszközönél használható – és ehhez át sem kell alakítani a repülőt. A vizet a raktérben lévő tartályban szállítják, a kiürítéskor pedig a rámpa végén lévő két szakaszon engedik ki.

Az eljárást kb. 45 méteres magasságban, 230 km/h-s repülési sebességen tesztelte a gyártó.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!