szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sürgősségi légialkalmassági direktívát tett közzé a kanadai közlekedési hatóság, miután a robotpilóta felszállás közbeni véletlen bekapcsolásakor több alkalommal is átesésközeli helyzetbe kerültek Airbus A220-as utasszállító repülőgépek – írja az AIRportal.

Már 38 olyan esetről tudnak a hatóságok, amikor a személyzet a tolóerő-automata helyett tévedésből a robotpilótát indította el felszállás közben. A légügyi portál felidézi, többségében nem lett súlyos következménye ennek, azonban két alkalommal majdnem katasztrófához vezetett a kapcsolók összetévesztése.

A robotpilóta bekapcsolása 120 méter (400 láb) magasság alatt bár nem engedélyezett a repülőgép üzemeltetési kézikönyve szerint, szoftveresen a rendszer ezt nem tiltja le. Ezért előállhat olyan helyzet, hogy megfelelő sebesség esetén a véletlenül bekapcsolt robotpilóta az előre beállított érték szerint próbálna emelkedni, akár már a V1 (elhatározási) sebesség elérése előtt – írja az AIRportal.

Ha ezt a személyzet nem kezeli időben, akkor a gép farokrésze a futópályához érve megsérülhet, rosszabb esetben pedig a gép a szükséges sebességnél korábban elemelkedhet a földtől, amely áteséshez és így akár lezuhanáshoz is vezethet.

Ezt látják a pilóták, amikor éjszaka szállnak le a repülővel - videó

Az éjszakai leszállás az utaskabinból nézve is látványos, de a pilótafülkéből még szebb a látvány. Találtunk két olyan videót, ami meggyőzően adja vissza az élményt - a második ráadásul budapesti.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!