Az Európai Unió április 25-én, kedden 19 online platformot, köztük az Instagramot, a TikTokot és a Twittert jelölte meg olyan nagy felhasználószámmal rendelkező vállalkozásként, amelyekre szigorúbb tartalmi szabályok vonatkoznak majd – írja a Le Monde.
A listán szereplők – köztük az Amazon, a Google, a Meta és a Microsoft szolgáltatásai is – mindegyike több mint 45 millió havi aktív felhasználóval rendelkezik. Ezáltal a digitális szolgáltatásokról szóló törvény (DSA) néven ismert új uniós jogszabály hatálya alá tartoznak, amely augusztustól olyan intézkedéseket ír elő, mint az éves ellenőrzések, valamint a dezinformáció és a gyűlöletkeltő tartalmak elleni hatékony fellépés kötelezettsége.
Négy hónap múlva „ezek a rendszerek és keresőmotorok nem viselkedhetnek úgy, hogy ők már túl nagyok ahhoz, hogy ilyesmikkel foglalkozzanak” – mondta Thierry Breton, az EU belső piaci biztosa egy nyilatkozatban.
A 45 milliós küszöböt elérő platformok közé tartozik az Elon Musk amerikai milliárdos tulajdonában lévő Twitter, az Alphabet Google Search, Google Maps, Google Shopping és Google Play egységei, valamint YouTube leányvállalata, továbbá a Meta részéről a Facebook és az Instagram.
A listán szereplő vállalatok többsége amerikai székhelyű, de a kínai tulajdonú TikTok és az AliExpress e-kereskedelmi oldal is megtalálható, ahogyan a Zalando német online divatkereskedő cég is.
A Bizottság ráadásul súlyos büntetéseke helyezett kilátásba arra az esetre, ha egy platformon sorozatos jogsértéseket tapasztalnának. Ebben az esetben a kivetett bírság összege a vállalat éves globális eladásainak hat százalékát is elérheti.
A Bizottság listáján az alábbi vállalatok, illetve alegységek szerepelnek:
- AliExpress
- Amazon Store
- AppStore
- Bing
- Booking
- Google Maps
- Google Play
- Google Search
- Google Shopping
- Snapchat
- TikTok
- Wikipedia
- YouTube
- Zalando
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.