Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"cef951e7-1895-43ee-9153-f1c5d108d08d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Nairobi közelében lévő nemzeti parkból szabadon járhatnak ki a vadállatok, de emberre ritkán támadnak.","shortLead":"A Nairobi közelében lévő nemzeti parkból szabadon járhatnak ki a vadállatok, de emberre ritkán támadnak.","id":"20250420_Kenya-Nairobi-oroszlan-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cef951e7-1895-43ee-9153-f1c5d108d08d.jpg","index":0,"item":"ee63dad4-5536-4c33-9ddf-053be6c0d7a8","keywords":null,"link":"/elet/20250420_Kenya-Nairobi-oroszlan-tamadas","timestamp":"2025. április. 20. 16:38","title":"Oroszlán marcangolt szét egy tizennégy éves lányt Kenyában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d99805ef-78c1-4059-b332-231fc6ada12d","c_author":"Köves Gábor","category":"360","description":"Fiatalon nem szexelt senkivel, épp ezért lett belőle komikus – vallja a stand-uposok nemzetközi élcsapatához tartozó Russell Howard. Amerikai turnéján, Austinban értük el a humoristát, akinek a műsorában a világpolitika és a péniszviccek jól megférnek egymással, és interjúnkig még egyetlen MAGA-sapkás texasit sem látott. Május 2-án lép fel Budapesten.","shortLead":"Fiatalon nem szexelt senkivel, épp ezért lett belőle komikus – vallja a stand-uposok nemzetközi élcsapatához tartozó...","id":"20250420_hvg-russell-howard-brit-komikus-interju-standup-politika-penisz-isis","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d99805ef-78c1-4059-b332-231fc6ada12d.jpg","index":0,"item":"3bfa7333-0828-41e1-8a74-b475fd991012","keywords":null,"link":"/360/20250420_hvg-russell-howard-brit-komikus-interju-standup-politika-penisz-isis","timestamp":"2025. április. 20. 19:30","title":"„Politikussal barátkozni – ennél rosszabbat el sem tudok képzelni” – Russell Howard brit stand-upos a HVG-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3bfa4e43-faef-4a51-b871-72d87460ddfc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":" Gy. Bálintot járművezetés ittas állapotban bűntett miatt hallgatták ki.","shortLead":" Gy. Bálintot járművezetés ittas állapotban bűntett miatt hallgatták ki.","id":"20250420_Orizetbe-vettek-a-Dunan-felborult-motoros-csonak-vezetojet-egy-embert-tovabbra-is-keresnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3bfa4e43-faef-4a51-b871-72d87460ddfc.jpg","index":0,"item":"f217752b-3ff2-45df-bf97-6e1b82c7f1fa","keywords":null,"link":"/itthon/20250420_Orizetbe-vettek-a-Dunan-felborult-motoros-csonak-vezetojet-egy-embert-tovabbra-is-keresnek","timestamp":"2025. április. 20. 14:31","title":"Őrizetbe vették a Dunán felborult motoros csónak vezetőjét, egy embert továbbra is keresnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e2e590a2-24c8-441d-84ec-609fa95ef809","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Összeszedtük a legérdekesebb idézeteket Cseh Lászlótól, aki Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással az önbizalomról (is) beszélgetett a Penge podcast új részében.","shortLead":"Összeszedtük a legérdekesebb idézeteket Cseh Lászlótól, aki Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással az önbizalomról (is...","id":"20250421_Penge-podcast-Cseh-Laszlo-legjobb-idezetek-Szilagyi-Aron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e2e590a2-24c8-441d-84ec-609fa95ef809.jpg","index":0,"item":"b427be30-21a7-4600-bff5-e8d5d3b9a656","keywords":null,"link":"/elet/20250421_Penge-podcast-Cseh-Laszlo-legjobb-idezetek-Szilagyi-Aron","timestamp":"2025. április. 21. 07:30","title":"„Örültünk, ha az edző nem ordította le a fejünket” – Cseh László legerősebb mondatai a Penge podcastban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"776e3edb-cc9a-47c9-9db9-0ad010e6e1dd","c_author":"Lyreco Central Europe","category":"brandcontent","description":"Az irodaszerek változékony piacán 1 híján 100 éves múltra visszatekintő Lyreco termékkínálatának és logisztikájának fejlesztésén túl a tanácsadói hálózat finomhangolásával igyekszik megőrizni vezető szerepét. Mikulas Herskovic-csal, a Lyreco Central Europe ügyvezető igazgatójával beszélgettünk fenntarthatóságról, a munkahelyi jóllét biztosításáról, a stabil ügyfélkapcsolatok kialakításáról, valamint arról, mi lesz a vállalat fókuszában a következő években Magyarországon.","shortLead":"Az irodaszerek változékony piacán 1 híján 100 éves múltra visszatekintő Lyreco termékkínálatának és logisztikájának...","id":"20250320_irodaszer-fenntarthato-megoldasok-munkahelyi-jollet-lyreco","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/776e3edb-cc9a-47c9-9db9-0ad010e6e1dd.jpg","index":0,"item":"70ab956e-fecf-4c6f-97e0-14909f12bdee","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250320_irodaszer-fenntarthato-megoldasok-munkahelyi-jollet-lyreco","timestamp":"2025. április. 20. 11:30","title":"Az irodaszereken túl – fenntartható megoldásokkal a munkahelyi jóllétért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a54b6720-f175-45fa-860d-1347fbdc0867","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók szerint a dinitrogén-oxid olyan hatásmechanizmusát sikerült feltárni, amiről eddig fogalma sem volt az orvostudománynak.","shortLead":"Amerikai kutatók szerint a dinitrogén-oxid olyan hatásmechanizmusát sikerült feltárni, amiről eddig fogalma sem volt...","id":"20250421_dinitrogen-oxid-hatasa-nevetogaz-depresszio-kezelese-antidepresszans","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a54b6720-f175-45fa-860d-1347fbdc0867.jpg","index":0,"item":"37df9cbe-7143-4ab5-87ce-c9c694c81425","keywords":null,"link":"/tudomany/20250421_dinitrogen-oxid-hatasa-nevetogaz-depresszio-kezelese-antidepresszans","timestamp":"2025. április. 21. 08:03","title":"Egy 180 éve ismert anyag adhat reményt a depressziósoknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Publicus kutatásából kiderül, a magyarok nagy része hallott a balesetről, de nem hisz a kormány magyarázkodásának, helyette felelősségvállalást várnának. ","shortLead":"A Publicus kutatásából kiderül, a magyarok nagy része hallott a balesetről, de nem hisz a kormány magyarázkodásának...","id":"20250422_Kezigranat-baleset-Minden-masodik-megkerdezett-szerint-Szalay-Bobrovniczky-Kristofnak-le-kellene-mondania","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b13f6107-8b96-4b82-8675-0f30d0a092e7.jpg","index":0,"item":"05d9257d-8c20-48d3-a70f-3ec441154bca","keywords":null,"link":"/itthon/20250422_Kezigranat-baleset-Minden-masodik-megkerdezett-szerint-Szalay-Bobrovniczky-Kristofnak-le-kellene-mondania","timestamp":"2025. április. 22. 07:48","title":"Publicus: Minden második megkérdezett szerint Szalay-Bobrovniczky Kristófnak le kellene mondania az újdörögdi baleset miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"66116a0f-f081-4d33-8c60-86e4178a6cdd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A hosszúhétvége miatt.","shortLead":"A hosszúhétvége miatt.","id":"20250420_Kesobb-erkezik-a-csaladi-potlek-majusban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/66116a0f-f081-4d33-8c60-86e4178a6cdd.jpg","index":0,"item":"2f10ff4c-6d82-4000-83a2-6c9ac324ef0e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250420_Kesobb-erkezik-a-csaladi-potlek-majusban","timestamp":"2025. április. 20. 13:28","title":"Később érkezik a családi pótlék májusban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Korábban több halálos baleset is történt amiatt, mert a repülőgépek hajtóművei véletlenül beszippantottak madarakat. Manapság már ennyire drasztikus következményei nincsenek a jelenségnek, viszont komoly károkat okoz, akár milliárdos nagyságrendben is, ahogyan azt az augusztus 20-án megrongálódott honvédségi teherszállító gép esetében is láthattuk.
Az eget meghódítani készülő ember madarakkal való kellemetlen találkozásaira a repülőgépek történetének kezdete óta ismerünk példákat, olyannyira, hogy már a Wright-fivérek egyike, Orville is találkozott a jelenséggel. A későbbiek folyamán, különösen a sugárhajtású repülőgépek elterjedése következtében, egyre gyakoribbakká váltak az ilyen összeütközések, nem egy esetben – a madarak számára törvényszerűen – halálos balesetet is eredményeztek.
Joggal merül hát fel a kérdés, hogy mégis miért nem lehet valamilyen védőrácsot, vagy hálót felszerelni a hajtóművek elé, amivel meg lehetne akadályozni a madarak berepülését.
A téma azért is aktuális, mert augusztus 20-án egy honvédségi teherszállító gép, egy Airbus A330-as szenvedett milliárdos károkat, miután ütközött egy madárral, legalábbis ezzel magyarázta a Külügyminisztérium a gépen keletkezett sérüléseket, ugyanakkor lapunk információi szerint ezek jóval komolyabbak voltak annál, mint amit ilyen helyzetben egy madár okozni képes.
A felvetés ugyanakkor a sérülés kiváltó okától függetlenül érdekes, hiszen az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság becslése szerint csak az ottani repülőgépek hajtóműveibe bekerülő madarak évente 400 millió dollár (kb. 141 milliárd forint) kárt okoznak. A válasz pedig kiábrándító: Nem lehet semmit sem felszerelni a hajtóművek elé, ezt egészen szemléletesen elmagyarázta a 74 Gear Youtube-csatornát működtető Kelsey Hughes pilóta.
Eszerint a sugárhajtású hajtóművek működési elve összefoglalható úgy, hogy minél több levegőt kell beszippantaniuk ahhoz, hogy azt összesűrítve, valamint üzemanyaggal keverve elégessék és kilökhessék hátul, ezzel tolva előre a repülőt. Ha bármit is tesznek a hajtómű elé, az megnehezíti ezt a folyamatot és fölösleges üzemanyagpazarláshoz vezet, ráadásul a madarakkal való találkozásnak 1000 méteres magasságig van kockázata, míg a repülőgépek normális esetben bőven 1000 méter fölött közlekednek az útjuk nagy részében. Tehát míg a rácsok valóban védelmet nyújthatnának a felszállás és a landolás alatt, az út maradékában csupán az üzemanyag-felhasználás hatékonyságát rontanák.
Az összképhez azonban hozzátartozik, hogy a technológiai fejlődés, ha megoldást nem is nyújt a problémára, de a repülőgépek biztonságát mostanra már képes szavatolni. Ezt pedig egy olyan szoftver segítségével éri el, ami az egyik hajtómű meghibásodása esetén nem hagyja, hogy a gép letérjen az egyenes útjáról.
Gyakran tekintünk a német nyugdíjasokra mintaként, akik stabil anyagi körülmények között élvezhetik idős éveiket. Felmerül a kérdés: valóban ennyire gondtalan a helyzetük, és ha igen, mi ennek az oka?