szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A legtöbb magyarországi mikro- és kisvállalkozás – bár vannak fenntartásai – felismerte, hogy a mesterséges intelligencia (MI) a vállalkozások működtetésére is hatással van, komolyan kell venni. A Telekom friss, reprezentatív kutatásából kiderült, bár a válaszadók nem gondolják, hogy az MI megkerülhetetlen, már most számos területen beépíthetőnek látják a működésükbe.

A mikro- és kisvállalkozások háromnegyede szívesen kipróbálná, ezen belül egyharmaduk fizetne is egy hasznos MI-megoldásért – derült ki a Telekom legújabb, mikro- és kisvállalkozásokat célzó kutatásából. Bár megkerülhetetlennek egyelőre nem látják ezt a technológiát, de megjelenik az a vélemény is, hogy lemaradnak, ha nem használják – minden második válaszadó tart ettől.

A telekommunikációs vállalat, a BellResearch kutató cég segítségével, 318, a mezőgazdaság, az ipar, a kereskedelem és a szolgáltatás területén működő mikro- és kisvállalkozót kérdezett a mesterséges intelligenciával kapcsolatos véleményéről.

A friss kutatásból kiderült, a válaszadók mindössze két százaléka nem hallott még a mesterséges intelligenciáról. 56 százalékuk saját megítélése szerint nagyjából tudja, mit jelent a fogalom. 35 százalékuk pedig azt gondolja, pontosan tisztában is van vele.

Az eredményekből ugyanakkor az is kiderül, hogy sok kisvállalkozó MI-nek gondol minden olyan digitális megoldást, amely valamilyen módon emberi beavatkozás nélkül, automatikusan működik, míg más esetben nem feltétlenül ismeri fel, hogy egy adott megoldás mesterséges intelligenciát használ. A felsőfokú végzettségű, illetve az 50 év alatti cégvezetők körében magasabb az egyes MI-eszközök ismertsége. Ám ez a különbség akkor válik jelentőssé, amikor az MI-re épülő megoldásoknak a vállalkozások általi aktív használatáról van szó és nem például más szolgáltató cégek virtuális asszisztenseivel történő kommunikációról.

Hogyan lesz a majdnem semmiből jó szöveg? Már mutatjuk is 15 tételben

Van élet a ChatGPT-n túl: a mesterséges intelligenciával dolgozó szöveggenerátorok képesek egy szövegből jobbat, rövidebbet, hosszabbat, hivatalosabbat, szórakoztatóbbat csinálni. És még a Google-keresőben is előbbre kerülhetünk.

A kutatás szerint leginkább a fejlődésre, a lehetőségekre (31%) és az automatizációra, a robotikára (18%) asszociálnak a mesterséges intelligencia kifejezés hallatán. Konkrét MI alkalmazások ismertségében 23 százalékkal a ChatGPT vezeti a mezőnyt. Viszonylag sokan, 21 százaléknyian vannak ugyanakkor azok, akik semmilyen konkrét alkalmazást nem tudtak megnevezni a területen. Amikor azonban konkrét alkalmazásra vonatkozott a kérdés, akkor kiderült, valamilyen formában a legtöbben már találkoztak mesterséges intelligenciával, leginkább valamilyen chatbottal (66%), esetleg digitális hangasszisztenssel (58%). A ChatGPT-ről vagy a Google-féle Bardról pedig minden második válaszadónak van mégiscsak tapasztalata.

A mesterséges intelligenciával kapcsolatban megjelennek félelmek is: sokan (69%) attól tartanak, hogy a mesterséges intelligencia miatt a kisvállalkozók elveszíthetik munkájukat. A legnagyobb veszélynek ugyanakkor a válaszadók a technológiától való túlzott függést (76%), valamint az emberi felügyelet hiányát (74%) nevezték meg.

„Addig, amíg az ember tudja kontrollálni, és az ember kezében van a kapcsoló, addig nincs ennek olyan komoly veszélye. […] Nekem mindig, mint tulajdonosnak, mint vezetőnek rá kell látnom arra, hogy mi történik. Tehát a kontrollt soha nem szabad kiengedni az ember kezéből” – idézi a Telekom az egyik megkérdezett vállalkozás vezetőjét az MI-használat veszélyeit firtató kutatási kérdésben.

HVG AI 2 - mesterséges intelligencia

Megjelent a HVG mesterséges intelligenciával foglalkozó kiadványának második száma.

A Telekom elemzése szerint egyanakkor azt is látni kell, hogyha az MI technológiától való félelemeikről a saját vállalkozásukra (és nem általában a vállalkozásokra) vonatkozóan nyilatkoztak a válaszadók, akkor kisebb arányban adtak hangot aggodalmaiknak.

37 százalékuk értett egyet azzal, hogy a mesterséges intelligencia miatt sok vállalkozó veszítheti el a munkáját, míg 30 százalékuk mondta azt, hogy az MI technológiára épülő megoldások még nem eléggé érettek ahhoz, hogy üzleti célra használják őket.

A tényleges használat (12%) és a mesterséges intelligencia használat iránt nyitottság (88%) között még hatalmas a szakadék. Hogy milyen területen vetnék be a mesterséges intelligenciát a vállalkozók, ott elsősorban a közvetlen költségmegtakarítással vagy bevételnöveléssel járó megoldások területén van érdeklődés, míg a közvetlen ügyfélkapcsolatokban kevésbé alkalmaznának mesterséges intelligenciát a válaszadók – olvasható a Telekom közleményében.

Arra a kérdésre, hogy mire tudná használni egy mikro- vagy kisvállalkozás az MI-t, a túlnyomó többség azt válaszolta, hogy

az ismétlődő, unalmas feladatok jól automatizálhatók a segítségével. Honlapszövegek, marketingkampányok, üzenetek, grafikák, videók, látványtervek készítésére vagy akár jelentések megírása kapcsán, továbbá könyvelés, számlázás területén is látnák helyét a technológia alkalmazásának.

Összességében a megkérdezettek 53 százaléka látja úgy, hogy az MI-alapú alkalmazások használata inkább pozitív hatással lenne a vállalkozásukra.

Magyar égre magyar felhőt akarnak a magyar cégek

Miközben a Magyarországon működő és külföldi tulajdonosi hátterű nagyvállalatok alapértelmezett infrastruktúrája egyre inkább a felhő, a hazai gyökerűek a lokális megoldásokat favorizálják - ez derült ki az IDC friss kutatásából. A jelenség mögött az áll, hogy a magyarországi nagyvállalatok jelentős része az adatvagyon birtoklására koncentrál, más részük a versenyképességi megfontolásokra.

Mindenképpen figyelemreméltó eredmény, hogy míg a mikro- és kivállalkozások döntő része kipróbálná az MI-t, mintegy harmaduk (34%) fizetne is az általa hasznosnak tarott MI-alapú megoldásért. Viszont csupán húszból egy cégvezető gondolja úgy, hogy nem lenne szüksége segítségre a technológia használatához. A megkérdezett vállalkozások több, mint fele professzionális támogatás után nézne (külső tanácsadó, távközlési cég), míg ehhez képest kisebbségben vannak azok, akik házon belül, családi-baráti körben vagy az internetes fórumokon keresnének segítséget.

Általánosságban a digitalizáció terén konkrét fejlesztési tervekkel inkább csak a nagyobb, 10 főnél többet foglalkoztató vállalkozások rendelkeznek (25%). Emellett 30 százalék a konkrét tervekkel rendelkezők aránya azoknál, akik már jelenleg is használnak valamilyen MI-megoldást, szemben a mikro- és kisvállalkozásokra vonatkozó 17 százalékos átlagos értékkel. Tehát az MI-t már használó vállalkozások az átlagosnál jóval nagyobb arányban fejlesztik tovább informatikai rendszereiket és lépnek a vállalati digitalizáció még magasabb fokára.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!