Forradalom jöhet a repülésben, eltűnhet a sokak által utált turbulenciás rázkódás 80%-a

Az osztrák Turbulence Solutions nevű cég állítja, hogy a repülőgépen utazók turbulenciaterhelése 80 százalékkal is csökkenthető, és ehhez nem kell más, mint egy két méter hosszú rúd és néhány érzékelő.

  • hvg.hu hvg.hu
Forradalom jöhet a repülésben, eltűnhet a sokak által utált turbulenciás rázkódás 80%-a

Számos olyan ok lehet, ami miatt az ember fél felülni a repülőre, és bármelyiket is érezze az ember, amikor a gép turbulenciába kerül, az felerősíti a félelmet. Enyhébb formájában csak olyasmi, mintha egy busz egy rettentően kátyús úton haladna, az erősebb rázkódás azonban már sérülésekhez is vezethet.

A turbulenciát többek között a légkörben tapasztalható nyomáskülönbségek, frontok és zivatarok okozhatják. A klímaváltozás miatt egyre több rázós helyzettel kell majd számolnunk.

A bécsi székhelyű Turbulence Solutions azt ígéri, képes jelentősen, érezhetően csökkenteni a repülőn ülők turbulenciaterhelését. A Turbulence Cancelling (turbulenciatörlés) nevű rendszer a szárnyakra erősített, két méter hosszú rudakból áll, amelyeken érzékelők találhatók. A berendezés képes érzékelni a legkisebb nyomásváltozást is a repülőgép körül, és folyamatosan finomhangolja a szárnyak állását, hogy az utasok minél kevesebbet vegyenek észre a turbulenciából.

Yves Remmler, a Turbulence Solutions projektmenedzsere a The Messengernek úgy nyilatkozott, abból, hogy kiszámítják a légáramlás irányát, az is kiszámolható, hogy milyen irányú lesz a turbulencia. Hozzátette: a beállításokat a pilóta bármikor felülbírálhatja, így az újítás nem veszélyezteti a repülőgép és az utasok épségét.

A technológia tesztelése során azt találták, hogy az utasok turbulenciaterhelése 80 százalékkal csökkenthető.

Jelenleg csak a sportrepülőgépek számára érhető el a fejlesztés, de Remmler szerint csak idő kérdése, hogy a kereskedelmi utasszállító járatokon is megjelenjen.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

Valter Attila: Olyan versenynap nincs, hogy nem fáj

„A bukásoktól, brutális sérülésektől való félelem folyamatosan bennem van” – meséli Valter Attila országútikerékpár-versenyző a Penge podcast legújabb adásában, ahol arról is beszélget Szilágyi Áronnal és Kenyeres Andrással, hogy milyen gondolatok futnak át az agyán egy esés után, mekkora nyomást jelentett számára a 2021-es berobbanása, és milyen hatással vannak rá a kommentek.