szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az osztrák Turbulence Solutions nevű cég állítja, hogy a repülőgépen utazók turbulenciaterhelése 80 százalékkal is csökkenthető, és ehhez nem kell más, mint egy két méter hosszú rúd és néhány érzékelő.

Számos olyan ok lehet, ami miatt az ember fél felülni a repülőre, és bármelyiket is érezze az ember, amikor a gép turbulenciába kerül, az felerősíti a félelmet. Enyhébb formájában csak olyasmi, mintha egy busz egy rettentően kátyús úton haladna, az erősebb rázkódás azonban már sérülésekhez is vezethet.

A turbulenciát többek között a légkörben tapasztalható nyomáskülönbségek, frontok és zivatarok okozhatják. A klímaváltozás miatt egyre több rázós helyzettel kell majd számolnunk.

A bécsi székhelyű Turbulence Solutions azt ígéri, képes jelentősen, érezhetően csökkenteni a repülőn ülők turbulenciaterhelését. A Turbulence Cancelling (turbulenciatörlés) nevű rendszer a szárnyakra erősített, két méter hosszú rudakból áll, amelyeken érzékelők találhatók. A berendezés képes érzékelni a legkisebb nyomásváltozást is a repülőgép körül, és folyamatosan finomhangolja a szárnyak állását, hogy az utasok minél kevesebbet vegyenek észre a turbulenciából.

Yves Remmler, a Turbulence Solutions projektmenedzsere a The Messengernek úgy nyilatkozott, abból, hogy kiszámítják a légáramlás irányát, az is kiszámolható, hogy milyen irányú lesz a turbulencia. Hozzátette: a beállításokat a pilóta bármikor felülbírálhatja, így az újítás nem veszélyezteti a repülőgép és az utasok épségét.

A technológia tesztelése során azt találták, hogy az utasok turbulenciaterhelése 80 százalékkal csökkenthető.

Jelenleg csak a sportrepülőgépek számára érhető el a fejlesztés, de Remmler szerint csak idő kérdése, hogy a kereskedelmi utasszállító járatokon is megjelenjen.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!