szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A CyberRunner nevű mesterséges intelligenciát svájci mérnökök fejlesztették ki. Működésének pontossága a betanítás folyamán exponenciálisan növekedett, végül pedig legyőzhetetlenné vált egy olyan játékban, amelyhez nem elég annyi, mint a sakkban – érteni kell a fizika törvényeit is.

Közel hat évtizede adták ki először a Labirintus nevű, fából készült játékot. A játékmenet rendkívül egyszerű: egy fém golyót kell úgy eljuttatni a tábla mozgatásával a starttól a célig, hogy nem szabad leesnie a lyukakba. Ha a golyó leesik a lyukba, a játékot újra kell kezdeni az elejétől.

Hiába egyszerű a szabály, valójában egy nehéz játékról van szó: a sok türelem mellett finommotoros irányításra, kézügyességre és valós idejű problémamegoldó készségre van szükség.

Ezt a játékot tanulta meg játszani most a CyberRunner nevű mesterséges intelligencia, írja a Techradar, melynek mindösszesen hat órára volt szüksége ahhoz, hogy elsajátítsa a szabályokat, valamint megértse azt, hogy miként kel mozgatni a táblát a siker érdekében.

És akkor ízlelgessük egy kicsit a fenti mondatot: egy teljesen fogalmatlan, nulláról induló mesterséges intelligenciának hat órára volt szüksége ahhoz, hogy

megfelelően irányítson egy táblát a valós térben, megértve a játék sikeres kimeneteléhez szükséges fizikai törvényeket.

A Zürichi Műszaki Egyetem mérnökei motorok segítségével oldották meg, hogy a robot forgatni tudja a táblát, ami fölé egy kamrát szereltek. A motorokat mozgató számítógép futtatta a CyberRunnert, amely nemcsak a szabályokat sajátította el, de végig is vitte a játékot.

Az MI modellalapú megerősíti tanulási technológiát használ, így képes volt megalapozott döntést hozni a siker érdekében. Ami igazán lenyűgöző, az az, hogy a CyberRunner minden egyes próbálkozása jobb volt, mint az előző. És nem csak úgy egyszerűen jobb:

a siker mértéke exponenciálisan növekedett.

Már focizni is tud a mesterséges intelligencia, de még eléggé esetlen - videó

A DeepMind mérnökei egy tanulóalgoritmus segítségével érték el, hogy a mesterséges intelligencia azt is meg tudja mondani, mikor hova megy a labda.

A mesterséges intelligencia legjobb pályaideje 14,8 másodperc volt. Egy embernek több percig is eltarthat, mire egy ugyanakkora táblával eljut a starttól a célig.

Érdekesség, hogy a CyberRunnert néha csaláson kapták, az MI annyira belejött, hogy megtalálta az egérutakat, lerövidítette az útvonalat. A mérnökök ezt észlelve átprogramozták, így azután már csak a labirintust követve teljesíthette a feladatot.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!