szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Kínai mérnökök egy 2 km-es tesztpályán próbálták ki azt a vasúti rendszert, amivel a jövőben a nagy központokat kötnék össze. Jöhet az ultra-nagy sebességű vonatok kora.

Újabb mérföldkövet ért el a vasúti fejlesztés Kínában, már ami a sebességet illeti. Az ultra-nagy sebességű (ultra-high-speed, UHS) mágnesvonat (maglev) demonstrációs tesztje azt mutatja, a vonat képes akár az 1000 km/h-s sebességet is elérni – írta meg az Interesting Engineering a kínai Xinhua beszámolója alapján. A tesztet az északi Sanhszi tartományban hajtották végre a China Aerospace Science and Industry Corporation mérnökei.

A jelentés szerint a tesztet egy 2 km hosszú pályán végezték el egy maglevvel, ami egy alacsony vákuumú csővezetéken haladt végig. A demonstrációs teszt sikere azt mutatja, hogy a vonat képes biztonságosan megállni, kibírja a rendkívüli terhelést és a kanyart is be tudja venni. A szakemberek szerint a jármű pontosan úgy mozgott, ahogy arra az előzetes kalkulációk alapján számítani lehetett.

Szintén fontos megállapítása a tesztnek, hogy az alacsony vákuumú környezetet nemcsak létre lehet hozni a nagy távolságokon, de a fenntartása sem jelent problémát.

Itthon mikor lesz ilyen? Sebességi rekordot döntött Kína új lebegő vonata

Kína újra és újra rálicitál az eddig is irigylésre méltó vasúti sebességi rekordjaira. Most a lebegő mágnesvonatuk érte el az óránkénti 453 kilométeres sebességet – ezzel pedig környezetbarátabb alternatívája lehet a repülésnek is.

A mérnökök még 2022-ben kezdték el tesztelni az UHS-t Kína Jangkao megyéjében. A fejlesztés célja, hogy ötvözze a repülés jelentette sebességet a vasúti közlekedéssel, és olyan rendszert hozzon létre, amelyben a vonatok akár 1000 km/h sebességgel is haladhatnak. A vonat prototípusát még 2021-ben mutatta be Kína, ami akkor 620 km/h sebességre volt képes.

A beszámoló szerint a nagy sebesség ellenére nincs jelentős zajszennyezés, a működtetése stabil, energiahatékony és biztonságos.

Kína a sikeres teszt után azt tervezi, hogy a legfontosabb útvonalakat ilyen vasúti hálózattal köti össze, így a Peking és Sanghaj közötti távolság például 1,5 óra alatt tehető majd meg.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!