szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A svájci Stadler RS Zero néven mutatta be azt az új vonatot, amit a dízelüzemű vasúti szerelvények leváltására készített el.

Újfajta mozdonyt készített a svájci vasútijármű-gyártó cég, a Stadler Rail AG. Az RS Zero különlegessége, hogy egyesíti az akkumulátoros és az üzemanyagcellás megoldást, hogy károsanyag-kibocsátás nélkül közlekedhessen a szerelvény. Az új modell a Regio-Shuttle RS1 utódja – írta meg az Interesting Engineering.

A Regio-Shuttle az egyik legnépszerűbb jármű a német regionális vasúti közlekedésben, Németországban és Csehországban összesen mintegy 500 RS1-est helyeztek forgalomba az elmúlt 28 évben. Ezek a járművek dízelmotorral működnek, ezért a Stadler fejlesztésénél az elsődleges szempont a környezetbarát működés volt.

Németországban a vasúti hálózat 38 százaléka nem villamosított, ez az arány Európát tekintve pedig még magasabb, 43 százalék. Emiatt ezeken a vonalakon csak valamilyen belső égésű motorral szerelt szerelvények közlekedhetnek, ami jelentős mértékű szén-dioxid-kibocsátással jár. A vasúti forgalom fellendítése és a közlekedés átállítása miatt azonban ezeket a vasútvonalakat is használni kell, ami környezetvédelmi szempontból nem túl szerencsés.

A svájci vállalat erre kínál megoldást azzal, hogy az RS Zero akkumulátoros és üzemanyagcellás megoldást is használ a közlekedéshez, így nincs szükség a felsővezetékek (azonnali) kiépítésére. Ráadásul – teszi hozzá a cég – könnyű szerkezetével és 18 tonna alatti tengelyterhelésével kiválóan alkalmas a kisebb forgalmú másodlagos útvonalak költséghatékony kiszolgálására.

RS ZERO – Presentation of a world first

Stadler presented the prototype of the new RS ZERO on 29 August 2024 in Berlin, the innovative successor to the successful RS1 Regio Shuttle. The RS1 has characterised German regional rail transport for 28 years and around 500 RS1 vehicles are currently still in use.

A jármű 70-150 utas befogadására alkalmas. Az első jármű – prototípusként – szeptemberben kezdi meg a tesztüzemét Berlinben. Hogy mekkora hatótávolsággal rendelkezik, nem tudni, de a hidrogén felhasználása miatt minden bizonnyal felveszi a versenyt a dízel járművekkel.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!