Két éven át gyötörték 92 elektromos autó akkumulátorát, az eredmény még a kutatókat is meglepte
Évekkel tovább bírhatják az elektromos autók akkumulátorai a használatot, mint azt eredetileg mondják a gyártók – vélik amerikai kutatók. A jelentős eltérést a nem megfelelő gyártói tesztelés okozhatja.
Az elektromos autók elterjedésének továbbra is gátat szab az a gondolat, hogy az akkumulátorok egy idő után megadják magukat – akárcsak a mobilok vagy a laptopok egységei. Bár olyan akkumulátor tényleg nincs, ami örökké tartana, az amerikai Stanford Egyetem kutatói szerint ezek a pakkok sokkal tovább bírják, mint eredetileg gondolja az ember.
A Nature Energy című tudományos lapban megjelent publikáció szerint a szakemberek a vizsgálat során arra jutottak, hogy egy átlagos elektromos autó akkumulátora 40 százalékkal tovább bírja, mint amit a szabványos laboratóriumi tesztek előre jeleznek. Ez a gyakorlatban annyit tesz, hogy egy ilyen autót az eredetileg gondoltnál akár évekkel is tovább lehet használni, így később kell az akkumulátor avulása miatt javíttatni, esetleg új járművet vásárolni. Mindez növeli a gépjármű megtérülését.
Ahogy az Interesting Engineering is megjegyzi: bár az akkumulátorok ára az elmúlt évtizedben jelentősen csökkentek, még mindig drágák ahhoz, hogy az ember ne érezzen meg egy ilyen kiadást. Jelenleg a teljes autó árának nagyjából harmadát teszi ki a pakk.
Számos területen hozhat előrelépést az e-autózás területén a Panasonic új, 4680-as akkumulátora, mely a gyártó szerint már a tömeggyártásra is készen áll.
A hagyományos laboratóriumi tesztek során a szakemberek teljesen feltöltik, majd teljesen lemerítik az egységeket. Ezt nagyon sokszor megteszik annak érdekében, hogy kiderüljön, az adott akkumulátor mennyire megbízható konstrukció, és mekkora lehet a várható élettartama.
A valós használat ugyanakkor nem ilyen: általában tölt valamennyit a tulajdonos az autón, amíg bevásárol, dolgozik, esetleg moziba megy – vagyis az egységet nem meríti állandóan nullára az ember, és 100 százalékra is ritkábban tölti fel. Simona Onori, a kutatást végző csapat egyik szakembere szerint még őket is meglepte, hogy a regeneratív fékezésnek, valamint a vásárlás alatti töltésnek és a kevésbé intenzív akkumulátorhasználatnak köszönhetően 40 százalékkal nőhet az akkumulátor élettartama.
A tudósok négyféle akkumulátorhasználati profilt dolgoztak ki, majd két éven át 92, kereskedelmi forgalomban kapható lítium-ion akkumulátort teszteltek. Megállapították, hogy az akkumulátor élettartama annál jobban nőtt, minél jobban tükrözték a profilok a valós vezetési viselkedést.
A tanulmány szerint a rövid és hirtelen gyorsulás lassította az akkumulátorok lemerülését, a fékpedál taposása pedig lassítja az akkumulátor öregedését, nem pedig gyorsítja azt.
A szakemberek szerint a módszerük elősegítheti az akkumulátorok jövőbeni pontosabb tesztjét, így pedig növelheti az elektromos autókkal szembeni bizalmat a leendő vásárlókban.
Nem várom, hogy Magyar Péter a liberális demokrácia helyreállításának bajnoka lesz, de attól sem félek, hogy Orbán Viktor után újra diktatúrába rántja az országot – mondja Kis János filozófus, a rendszerváltó ellenzék vezető alakja. Szerinte most az a kérdés, hogy megpuccsolhatja-e a 2026-os választásokat a Fidesz vezetője.
Szentkirályi Alexandra csomagtartós túszejtésekről álmodozik, Orbán Viktor pedig már egyenesen azt állítja, hogy a gyerekeink fognak meghalni az ukránok miatt.