szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet kaptak. A fenntarthatóság egyre fontosabbá válik az iparágban.

Fenntartható luxus

A luxustermékek általában nem a fenntarthatóságukról híresek, főleg nem akkor, ha a divatiparról beszélünk. Az amerikai TomTex ezen változtatna, méghozzá azzal, hogy fenntartható luxusbőrt készít: a kézitáskákhoz gombát és garnélarák héját használja fel. Ez a valódi bőr érzetét kelti, miközben 100 százalékban biológiai, és biológiailag lebomló anyagról van szó. A megoldás segíthet kizöldíteni az 500 milliárd dolláros bőripart, ami jelenleg az erdőirtások egyik katalizátora Dél-Amerikában.

Tômtex at IndieBio NY Class 3 Demo Day

Bio-based materials are the future, and TômTex is designing the petrochemical-free revolution. The New York-based startup has garnered awards from design schools and fashion competitions for its material, which uses seashell waste as its foundation.

A BMW és a Mercedes-Benz, valamint olyan divatházak, mint a Comme des Garçons már beszálltak a TomTex-szel közös fejlesztési projektekbe. A tervek szerint az így elkészített bőr négyzetméterenkénti ára 2,5–3,5 dollár, vagyis nagyjából 1000–1400 forint lesz, ami megegyezik a közepes kategóriájú bőrök négyzetméterenkénti árával. A TomTex társapalítója, Ross McBee szerint mindez megadja a lehetőséget, hogy ne kelljen a környezetbarát alternatívák és a megszokott anyagok között választani.

Könnyebb online vásárlás

A hasznát ruhákat forgalmazó üzlet, a ThredUp nagyjából 4,5 millió ruhadarabot árul online, a cég pedig a mesterséges intelligenciát hívta segítségül, hogy könnyebben találjanak ruhára a vásárlók. A felhasználók ennek köszönhetően rendkívül specifikus keresést indíthatnak – például őszi esküvő Pihaldelphiában –, a rendszer pedig ezek alapján ajánlja a termékeket.

ThredUp Launches Suite of AI Shopping Features

ThredUp’s 2024 “A New Way To Thrift” MORE INFORMATION: https://www.businesswire.com/news/home/20240805270174/en/ThredUp-Launches-Suite-of-AI-Shopping-Features

A ThredUp éves összevetésben 38 százalékos növekedésről számol be a keresések számában, mióta augusztusban bevezette az eszközt.

Adaptív szemüveg

A fényre sötétedő lencsék általában körülbelül 30 másodperc alatt válnak sötétté UV-fényben, és néhány perc alatt lesznek átlátszóak, ha beltérbe lép az ember. A Chamelo nevű cég megoldása azonban rendkívüli módon felgyorsítja ezt a folyamatot: a lencsék kevesebb, mint 0,1 másodperc alatt változtatják meg az árnyalatukat egy „rugalmas, folyadékkristályos fóliának” köszönhetően. Ezt érintéssel lehet vezérelni.

Chamelo Eyewear

Game-changing, performance-enhancing, and mood-boosting sunglasses by Stephon Marbury. Made with next-gen Chamelo™ lenses, created to help you see better.

A cég számos változatban kínálja a termékét, és van belőle egy Music Shield nevű verzió is, ami beépített hangszórót tartalmaz a telefonáláshoz és a zenehallgatáshoz.

Kiszámított valóság

A divatipar ellátási lánca rendkívül összetett, és valószínűleg a cégek sem tudják pontosan, hogy mekkora az ökológiai lábnyomuk. Ezen változtatna a Carbonfact, ami a cég belső adataiból építkezve képes megmondani például azt, hogy egy póló előállítása és kiszállítása mennyi szén-dioxidot juttatott a levegőbe. Ennek köszönhetően most percek alatt elvégezhető a felmérés, ami korábban hetekig, hónapokig tartott.

Carbonfact Customer Journey

We’ve co-developed a smooth 𝗰𝘂𝘀𝘁𝗼𝗺𝗲𝗿 𝗷𝗼𝘂𝗿𝗻𝗲𝘆 with insights from our 150+ clients to simplify Carbon Accounting and LCA for the fashion industry.

Marc Laurent, a Carbonfact vezérigazgatója szerint már több mint 150 márka használja az eszközt, ami olyan könnyen teszi követhetővé a karbonlábnyomot, mintha csak a pénzügyeiket vizsgálnák a cégek.

Szagolt-e már MI által generált parfümöt? Viselt-e már általa tervezett ruhát? Fog

Már a szépségiparban is hasznosítják a mesterséges intelligenciát, amely nemcsak személyre szabott parfümöt képes összeállítani, hanem a divattervezésben is segíti a kreatív munkát.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!