Szagolt-e már MI által generált parfümöt? Viselt-e már általa tervezett ruhát? Fog

6 perc

2024.10.23. 11:30

Már a szépségiparban is hasznosítják a mesterséges intelligenciát, amely nemcsak személyre szabott parfümöt képes összeállítani, hanem a divattervezésben is segíti a kreatív munkát.

Egy minőségi parfüm kifejlesztése a tervezéstől a kivitelezésig általában két, de akár tíz évet is igénybe vehet – legalábbis eddig ez volt a helyzet. A mesterséges intelligencia (MI) használata jelentősen lecsökkenti ezt az időt, bizonyos munkafolyamatokat percekre redukál. A Beiersdorfnál a Nivea márka illatértékelőjeként dolgozó Biró Andrea szerint az új technológiák megjelenése a szépségiparban – azon belül a parfümpiacon – egyelőre egyértelműen kedvező fogadtatásban részesül. Az utóbbi években ugyanis egyre több molekulát kellett kivonni a forgalomból, csökkentve azt a kínálatot, amelyből a parfümőrök válogathattak. „Sok összetevő változott meg: kikerült például sok allergén, és az állatvédelem miatt az állati eredetű alapanyagoktól is megváltak a gyártók” – mondja Biró. Az MI képes arra, hogy a számára betáplált információk alapján olyan új kombinációkkal álljon elő, amelyek szinte tökéletesen helyettesítik a forgalomból kivont illatokat. Emellett teljesen új kombinációkat is létre tud hozni, „meglepő ötletei vannak, olyan illatokat ötvöz egymással, amelyek keveréséről korábban a hozzáértők nem feltételeztek semmi jót”, részletezi a szakember. 

HVG Ai4 – mesterséges intelligencia / 2024. ősz
A cikk a HVG mesterséges intelligenciával foglalkozó kiadványának negyedik számában jelent meg. A webre optimalizált, a hvg360-on már megjelent írások itt találhatók, a teljes digitalizált kiadványt pedig itt olvashatják a hvg360 előfizetői.

Az MI titka abban rejlik, magyarázza, hogy nem a szokásos, könyvből tanult módszerek alapján dolgozik, hanem az emberek által nem is sejtett mintázatokat veszi észre. Teszi ezt az ember által kért paraméterek alapján. „Úgy kell elképzelni a folyamatot, hogy ha például egy napos tengerpartról mutatunk neki képet, és azt írjuk hozzá, hogy a kért illattól fel szeretnénk töltődni energiával, akkor az adatbázisa alapján összegzi az említett elvárásokat, így talál ki egy tökéletes kombinációt” – avat be a folyamatba Biró, azt is hozzátéve, hogy az így születő eredmények azonban jellemzően csak támpontként szolgálnak a parfümőrök munkájához, nem pedig kiváltják azt. A szakember, aki maga is szagolt már MI által generált illatokat, azt mondja: ezek nagyrészt kellemes kreációk, melyeket a vásárlók nem fognak a hagyományos parfümüktől jellegében elütőnek érezni.