Így kerülhet 56 millió tonnával kevesebb szén-dioxid a légkörbe

Amerikai és német kutatók szerint lenne egyszerű megoldás arra, hogy az elektromos járművek akkumulátorai, valamint azok előállítása ne jelentsen a szükségesnél nagyobb terhet a környezetre. Fel is vázolták, miként kell ezt elképzelni.

  • HVG HVG
Így kerülhet 56 millió tonnával kevesebb szén-dioxid a légkörbe

Miközben az elektromos autók elterjedése segíthet lassítani a globális felmelegedést, egy másik problémát is generál. Bár tartósra tervezik őket, autók akkumulátorai jelentős mértékben fogják növelni az e-hulladék mennyiségét, arról nem is beszélve, hogy a bennük lévő anyagok miatt rendkívül veszélyesek a környezetre.

Mindez azt jelenti, hogy a lehetőségekhez mérten minél tovább használják ezeket a szerkezeteket, a környezeti lábnyomuk annál kisebb lesz. A német Münsteri Egyetem és az amerikai Berkeley Egyetem kutatói most arra jutottak, hogy a megfelelő stratégia megválasztásával akár 56 millió tonna szén-dioxiddal is kevesebb kerülhet a légkörbe Kaliforniából – írja az Interesting Engineering.

A modellezés eredménye azt mutatja, hogy ha Kalifornia az elektromos járművekből kivont összes akkumulátort közvetlenül újrahasznosítaná, a belőlük visszanyert fémek 2050-re még mindig fedeznék az állam összesített elektromos jármű akkumulátorigényének körülbelül 61 százalékát, a lépés pedig nagyjából 48 millió tonnával kevesebb szén-dioxid-kibocsátást eredményezne.

Ha azonban a szakemberek először a másodlagos felhasználására fókuszálnak, akkor tovább javítható a környezeti előny. Ebben a forgatókönyvben az akkumulátorokat először a nap- és szélenergia tárolására kezdenék el használni, és csak a felesleget hasznosítják újra egyből. A vizsgálat arra jutott, hogy így 56 millió tonnára lehetne növelni a fenti mennyiséget.

Miért nincsen nagyobb akku az Apple és a Samsung telefonjaiban? Hát ezért

Repkednek a nagyobbnál nagyobb számok a kínai gyártók okostelefon-akkujainak kapacitásával kapcsolatban. Valószínűleg az Apple, a Samsung és a Google is képes lenne ilyeneket gyártani, azonban mégsem teszik, és ennek jó oka van. És ez nem a helyhiány.

Bár az újrafelhasználás az éghajlatváltozás szempontjából jó megoldásnak tűnik, a kutatók arra figyelmeztetnek, hogy a század közepére a Kaliforniából származó használt elektromosjármű-akkumulátorok mennyisége meghaladja majd az állam tárolási igényeit. Még ha a közművek kizárólag a kivont lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorokat használnák is erre, akkor is túlkínálat alakulna ki.

Emiatt arra ösztönzik a döntéshozókat, hogy jelentős méretű újrahasznosító kapacitást építsenek ki.

A kutatók szerint ma jelenleg a használt akkumulátorok csupán 2,5 százalékát használják fel újra, ezt úgy vélik, 100 százalékra kellene növelni. Azt is hangsúlyozzák, hogy bár a vizsgálat Kaliforniára összpontosított, a világ más tájain is hasonló stratégiát kellene alkalmazni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.