Megbízhatóbbak, mégsem kellenek? Női vezetők a magyar cégvilágban
Nem annyira impulzívak, hosszabb távra terveznek, jobban becsülik munkatársaikat és összességében megbízhatóbbnak tűnnek a női cégvezetők, illetve azok a cégek, ahol a felső vezetésnek van női tagja is. Ennek ellenére csökken a nők szerepe a magyar cégvilágban.
A cégstatisztika szerint a tisztán férfi menedzsmenttel, illetve tulajdonosi körrel rendelkező vállalkozások 10 százalékkal rosszabb kockázati besorolást érnek el, mint azok, amelyek vezetésében egy vagy több nő is található – derül ki az Opten elemzéséből. A nők megbízhatóságát mutatja az is, hogy a jelenleg működő női érdekeltségű cégek átlagéletkora 12 év, míg tisztán férfi kapcsolatrendszer esetén csak 8 év.
A cégjegyzésre jogosult és tulajdonos nők átlagéletkora 49 év, vagyis jellemzően az anyaszerepből a munka világába visszatérő asszonyok vállalnak vezető beosztást, illetve kerülnek ilyen pozícióba. Ez nagyobb tapasztalatot, higgadtabb döntéshozatalt, nem annyira az önös karrierérdekeket, mint inkább a cég biztonságát szem előtt tartó döntéseket jelent – alighanem ez eredményezi a nők által irányított vállalkozások kisebb kockázatát.
Persze ha nem érné hátrány a szülés előtt álló nőket a munkahelyükön, vagy nem létezne az üvegplafon-jelenség, a fiatalabb nők is könnyebben kerülnének magas pozícióba, és motivációik is közelebb kerülnének a férfiakéihoz. Ha ezután is megmaradna a különbség a női és a férfi vezetésű cégek között, csak akkor mondhatnánk, hogy a cégstatisztika visszaigazolja a nemek eltérő gondolkodását és vezetési képességét. Addig kár ilyesmiről beszélni: az eltérés sokkal inkább a rutinnal magyarázható – véli Pertics Richárd, az Opten céginformációs igazgatója. Szerinte a női vezetésű cégek alacsonyabb kockázata nem annyira a nők eltérő gondolkodásával, mint inkább társadalmi státuszukkal magyarázható, és könnyen lehet, hogy ez az előny elveszne, ha teljesülne a feministák álma, és minden szinten megvalósulna az egyenjogúság.
Ám a nemzetközi tapasztalatok azt mutatják, hogy mivel a nők máshogy látnak egy-egy helyzetet és más megoldáskulccsal is rendelkeznek, ezért egyre népszerűbb az az irány, amely szerint a nagyvállalatok vezetőségében is törekedni kell a megfelelő genderarányokra. Kutatások szerint ugyanis egy cégnek hosszú távon az a legjobb, ha a felső vezetők között fele-fele arányban vannak nők és férfiak.
Miközben külföldön ezen törekvésnek köszönhetően lassan, de folyamatosan emelkedik a női vezetők aránya, Magyarországon az elmúlt öt évben csökkent azoknak a gazdasági társaságoknak az aránya, amelyekben a nők is tulajdonosi vagy aláíró szerepet kaptak. 2011-ben még a cégek 61 százalékához volt kapcsolható nő, mára az arány 57 százalékra esett vissza, annak ellenére, hogy a tisztán férfi menedzsmenttel rendelkező vállalkozások kockázati besorolása 10 százalékkal rosszabb.
Miről olvasna még? Miről hallgatna előadást? Köszönjük, hogy válaszával segíti munkánkat!