szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Pénzbüntetésre ítélte pénteken egy osnabrücki bíróság a németországi mágnesvasúton 2006-ban bekövetkezett súlyos baleset felelőseit.

Jörg Metznert, a Transrapid vasút próbaüzemét irányító cég vezetőjét és elődjét, Günter Steinmetzet gondatlanságból elkövetett emberölés, valamint súlyos testi sértés bűntettében marasztalták el. Ezért 20 ezer, illetve 24 ezer eurós pénzbüntetésre ítélték őket.

A 2006. szeptember 22-én bekövetkezett szerencsétlenségben 23-an vesztették életüket, tízen pedig megsérültek. A mágnespárnán lebegve haladó szerelvény 31 személyt vitt bemutató útra, amikor óránként 179 kilométeres sebességgel a holland határ közelében, Lathen és Melstrup között belerohant egy, a pályatesten maradt műhelykocsiba.

A két mérnök ellen az volt a vád, hogy nem tették kötelezővé a pályatest elektronikus ellenőrzését, amely kimutatja az esetleges akadályokat a pályán. A kísérleti vonal rendelkezett ilyen elektronikus rendszerrel, de a baleset napján nem kapcsolták be.

A Siemens és a ThyssenKrupp cégek által kifejlesztett, óránként 450 kilométeres sebességgel is száguldani képes Transrapidnak már a latheni tragédia előtt is volt két kisebb balesete. A „jövő vasútjaként” propagált terv üzleti csődnek bizonyult: jelenleg csak egyetlen vonalon működik Sanghaj és a kínai nagyváros repülőtere között. Németországban sokáig dédelgették a Münchent a Franz Josef Strauss repülőtérrel összekötő tervet, idén márciusban azonban a hatalmas költségek miatt lemondtak a megvalósításáról.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Hét nap

MÁGNESVASÚTI BALESET

Nemcsak emberi tragédiákat okozott, a Transrapid mágnesvasút jövőjét is kérdésessé tette az a baleset, amely a kerekek...

hvg.hu Tech

A jövő közlekedése lehet a személyi mágnesvasút - videóval

Első ránézésre, mintha egy sci-fi film díszlete lenne, azonban az Unimodal Transport Solutions által kidolgozott ötlet – a cég vezetői szerint – forradalmasíthatja a közlekedést, s száműzheti a forgalmi dugókat a nagyvárosokból, ráadásul – bár síneken közlekedik – bárhova eljuthatunk a segítségével.

MTI Tech

Az óránkénti 500 km/h-t is elérhet a kínai mágnesvasút

Kína saját mágnesvasutat fejleszt, amely akár az óránkénti 500 kilométeres sebességet is képes lesz elérni - jelentette a hétvégén az Új-Kína hírügynökség, a kínai tudományos-technológiai minisztériumra hivatkozva. 2010-ig szeretnék az első 30 kilométeres próbaszakaszt kiépíteni.

MTI Gazdaság

Német mágnesvasútat másolt Kína?

Kína lekoppintotta a német Siemens és ThyssenKrupp által gyártott mágnesvasút terveket, és saját mágnesvasúttal állt elő. A német tervezők plágiummal vádolják Kínát, a távol-keleti ország azonban állítja, teljesen mások a kínai szerelvények.

hvg.hu Természet

Mágnesvasút után itt a mágneses szélturbina

Kínában megkezdték a világ legnagyobb, mágnesek segítségével lebegő szélturbináinak építését. A szélfarm generátorai 400-5000 watt közötti mennyiségű energiát termelnek majd, ha 2008 első felében elkészülnek.