szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy brazil lap közzétette a hétfőn szerencsétlenül járt francia Airbus utolsó percekben küldött üzeneteit és azok időpontját. Bár az újság információit hivatalosan senki sem erősítette meg, a kronológiát több tekintélyes lap – köztük a francia Le Monde és a brazil Estado – is átvette.

A brazil Jornal da Tarde nevű lap közölte a szerencsétlenül járt francia Airbus üzeneteinek tartalmát és időpontjait. Az újság azt állítja: az információkat az Air France francia légitársaságnál dolgozó forrásuktól szerezték. A kronológiát az egyik legtekintélyesebb brazil lap, az Estado, illetve a francia Le Monde is közölte. (Az Estado tulajdonosa és a Jornal da Tarde tulajdonosa ugyanaz.)

A brazil lap szerint a tragédiát közvetlen megelőző percekben az alábbi üzeneteket küldte a repülőgép:

23 óra: húsz perccel azelőtt, hogy az Airbus a szenegáli légtérbe érkezett volna, a pilóta arról küldött üzenetet, hogy a repülőgép nagyon erős turbulenciának van kitéve, gyakoriak a villámlások és erős szél van. A műholdfelvételek tanúsága szerint ekkor 160 km/órás széllökések voltak az érintett területen.

23 óra 10 perc: üzenet érkezett arról, hogy kikapcsolt a robotpilóta. Nem tudni, hogy a robotpilótát a személyzet vagy a biztonsági rendszer kapcsolta-e ki. Utóbbi is előfordulhat akkor, ha a számítógépen valamilyen súlyos meghibásodást észlel. Elképzelhető, hogy a személyzet azért kapcsolta ki a robotpilótát, hogy a gépet manuálisan vezesse ki a legveszélyesebb zónából. Egy dolog azonban biztos: az Airbust ekkor már manuálisan irányították.

Ugyanebben az időben egy újabb üzenetet is küldött a gép. Eszerint a rendszer átváltott a „fly-by-wire” (elektronikus irányítási rendszer) üzemmódról egy másik, ún. „alternativ law” üzemmódra. Azaz automatikusan megszűnt az elektronikus irányítási rendszer, ami a spanyol lap szerint akkor fordul elő, ha több elektronikai meghibásodás áll fenn. Ez esetben az elektronika még lehetővé teszi, hogy a gép repüljön, de a jármű számos ellenőrző rendszerét a rendszer lekapcsolja. Ilyen esetben a riasztó is megszólal a pilótafülkében.

23 óra 10 perc: a repülőgépről két újabb üzenet érkezett. Az egyik az Adiru (Air Data Inertial Reference Unit), a másik az Isis (Integrated Standby Instruments System) meghibásodásáról adott „hírt”. Az Adiru és az Isis is a repülő alapberendezéséhez tartozik, ezeknek a rendszereknek az a célja, hogy a repüléshez nélkülözhetetlen információkat adjon a magasságról, a sebességről és az irányról.

23 óra 13 perc: üzenet érkezett a fő-és a kiegészítő számítógép, azaz a Prim1 és a Sec1 meghibásodásáról.

23 óra 14 perc: üzenetet küldött a gép arról, hogy baj van a nyomáskiegyenlítő rendszerrel, azaz hirtelen csökkent a légnyomás. Ez utal arra, hogy a gépen rés keletkezett, esetleg szétesett.

A legújabb feltételezések szerint egyébként már a levegőben darabokra tört a repülőg. Erre utal az is, hogy a gép roncsai óriási területen szóródtak szét, egyes darabok egymástól több mint 300 kilométer távolságra. Mindeközben kiderült, hogy összesen öt magyar utas volt a gépen. További részletek itt!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!