Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"42ead9a2-0dff-4ede-9bab-8ebb37bc232f","c_author":"HVG","category":"360","description":"","shortLead":"","id":"20241128_hvg-pedro-almodovar-film-mozi-a-szomszed-szoba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42ead9a2-0dff-4ede-9bab-8ebb37bc232f.jpg","index":0,"item":"8508e411-5b24-42f9-8e85-8d1678a4c41e","keywords":null,"link":"/360/20241128_hvg-pedro-almodovar-film-mozi-a-szomszed-szoba","timestamp":"2024. november. 28. 06:00","title":"Első teljes egészében angol nyelvű filmjét készítette el Pedro Almodóvar. Vastaps fogadta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2af83189-21a2-4bcc-8047-35be1f521bce","c_author":"HVG Extra Pszichológia","category":"elet.pszichologiamagazin","description":"A cél természetesen a mentális egészség fejlesztése.","shortLead":"A cél természetesen a mentális egészség fejlesztése.","id":"20241127_Most-nyomjuk-el-vagy-ne-nyomjuk-el-a-negativ-gondolatokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2af83189-21a2-4bcc-8047-35be1f521bce.jpg","index":0,"item":"58392911-e667-4ffe-bc04-22216a547b2b","keywords":null,"link":"/pszichologiamagazin/20241127_Most-nyomjuk-el-vagy-ne-nyomjuk-el-a-negativ-gondolatokat","timestamp":"2024. november. 27. 13:10","title":"Most nyomjuk el, vagy ne nyomjuk el a negatív gondolatokat?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3cb24a2d-cb4d-4e1a-973a-cf594c0515c2","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A magyar építészetről szóló törvény október 1-jén hatályba lépett új rendelkezése kérdésessé teszi a megújuló energiaforrásokhoz kapcsolódó fejlesztéseket. Eszerint ha egy településen új beépítésre szánt terület vagy különleges beépítésre nem szánt területet jelölnek ki, annak feltétele ugyanakkora terület biztosítása ugyanazon településen belül. Az intézkedés a zöldterületeket védené, de számos kivitelezést ellehetetleníthet.","shortLead":"A magyar építészetről szóló törvény október 1-jén hatályba lépett új rendelkezése kérdésessé teszi a megújuló...","id":"20241128_naperomu-beruhazas-epiteszet-torveny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3cb24a2d-cb4d-4e1a-973a-cf594c0515c2.jpg","index":0,"item":"1c0b7c6c-7bf2-4fe9-a8a2-351441daec78","keywords":null,"link":"/zhvg/20241128_naperomu-beruhazas-epiteszet-torveny","timestamp":"2024. november. 28. 12:48","title":"Veszélybe sodorja a nagy naperőmű-beruházásokat egy új rendelkezés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"690881cc-9b3e-42f7-bb97-0945af322873","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Ez már a bank harmadik jelentős tranzakciója volt. ","shortLead":"Ez már a bank harmadik jelentős tranzakciója volt. ","id":"20241127_Felmilliard-euros-nemzetkozi-kotvenykibocsatast-hajtott-vegre-az-Eximbank","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/690881cc-9b3e-42f7-bb97-0945af322873.jpg","index":0,"item":"ed53a117-2fbe-44fa-aa16-e04233d7ed13","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_Felmilliard-euros-nemzetkozi-kotvenykibocsatast-hajtott-vegre-az-Eximbank","timestamp":"2024. november. 27. 11:56","title":"Félmilliárd eurós nemzetközi kötvénykibocsátást hajtott végre az Eximbank","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4b306fbd-b0eb-4df8-b97c-6901c35f7c98","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A NAIH szerint a Megafon több hibát is vétett.","shortLead":"A NAIH szerint a Megafon több hibát is vétett.","id":"20241128_megafon-adatszivargas-naih-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4b306fbd-b0eb-4df8-b97c-6901c35f7c98.jpg","index":0,"item":"6b1461ef-6d95-438a-9184-665f337f84ee","keywords":null,"link":"/itthon/20241128_megafon-adatszivargas-naih-figyelmeztetes","timestamp":"2024. november. 28. 12:53","title":"Figyelmeztetést kapott a Megafon az adatvédelmi hatóságtól a januári adatszivárgás miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1e212e8-ac7b-4c23-b95a-a28d1042e37a","c_author":"Medvegy Gábor","category":"vilag","description":"Repteret és légvédelmi rakétaállásokat is találat ért a Kurszki területen.","shortLead":"Repteret és légvédelmi rakétaállásokat is találat ért a Kurszki területen.","id":"20241126_oroszorszag-kurszki-terulet-ukran-tamadas-atacms","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1e212e8-ac7b-4c23-b95a-a28d1042e37a.jpg","index":0,"item":"847c3f40-d8f9-41e6-adb3-e0664976ce35","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_oroszorszag-kurszki-terulet-ukran-tamadas-atacms","timestamp":"2024. november. 26. 19:11","title":"A Kreml elismerte, hogy ATACMS rakétákkal támadnak az ukránok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1ca70f73-fc03-4638-ba41-fdadca718906","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Szigorú értékelést tett közzé a torokfájás elleni készítményekről az egyik legnagyobb fogyasztóvédelmi szervezet, a német Stiftung Warentest. A gyógyszereket alig, a gyógyhatású szereket korlátozottan ajánlja.","shortLead":"Szigorú értékelést tett közzé a torokfájás elleni készítményekről az egyik legnagyobb fogyasztóvédelmi szervezet...","id":"20241126_torokgyulladas-gyogyszer-gyogyhatasuszer-warentest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1ca70f73-fc03-4638-ba41-fdadca718906.jpg","index":0,"item":"1e14cdf5-2028-4620-bbce-3eacc88bf727","keywords":null,"link":"/360/20241126_torokgyulladas-gyogyszer-gyogyhatasuszer-warentest","timestamp":"2024. november. 26. 17:30","title":"És azt tudta, hogy a legtöbb torokfájás elleni készítmény nem ér annyit, amennyit fizetünk érte?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe95b8da-8224-4988-9531-5e9a0759142d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A gyártó azt mondja, 300 ezer kilométerig nem kell hozzányúlni. ","shortLead":"A gyártó azt mondja, 300 ezer kilométerig nem kell hozzányúlni. ","id":"20241126_Ujra-feltalalna-a-feket-is-a-Mercedes-az-elektromos-autok-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe95b8da-8224-4988-9531-5e9a0759142d.jpg","index":0,"item":"87e2819c-9f97-4ac8-886a-42eac37d7a26","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_Ujra-feltalalna-a-feket-is-a-Mercedes-az-elektromos-autok-miatt","timestamp":"2024. november. 26. 18:09","title":"Újra feltalálná a féket is a Mercedes az elektromos autók miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egyre több szakértő szerint a sebességmérő műszerek meghibásodása vezethetett a Rióból Párizsba repülő Airbus tragédiájához. Cikkünkből megtudhatja, milyen veszélyekkel járhat, ha ezek a műszerek meghibásodnak, s mi is történhetett az Air France járatával azon a tragikus napon.
Az Atlanti-óceánba zuhant repülőgép fekete dobozait egyelőre nem találja az utánuk kutató francia atom-tengeralattjáró. Néhány roncsot azonban már sikerült kihalászni a vízből, s a maradványokból bizonyos következtetéseket levonni. Ennek alapján egyre több szakértő gondolja úgy, hogy a tragédiát a sebességmérő műszerek meghibásodása okozhatta, azaz a gép vagy túl gyorsan, vagy túl lassan ment. De mégis, hogyan történhetett ez?
A repülőgépeken úgynevezett pitot-csövek segítségével mérik a sebességet; a lezuhant Airbus gépen három ilyen cső volt. Ezek a szerkezetek olyan áramvonalas homlokfalú csőidomok, amiket az áramlással szemben helyeznek el. A csövek belső furatában az áramlás hatására torlónyomás jön létre, miközben a furat másik végén – ami közvetlenül a pitot-csöveken, vagy valahol a repülőgép oldalán található – olyan eszköz van, ami a nyomásváltozást méri. A mérhető nyomás a környezeti nyomásból és a dinamikus nyomásból „áll össze”, utóbbit az áramlás hozza létre. A repülőgépeken a sebességmérő műszer egy úgynevezett IAS (Indicated Airspeed) sebességet mutat, amiben a pontatlanságból, a levegő sűrűségváltozásából és egyéb okokból előálló hibák is benne vannak. A pitot-csövek létfontosságú részei a gépnek repülés közben, mivel ha túl gyorsan vagy túl lassan megy a gép, az végzetes tragédiához vezethet. Ahogy ez az Airbus esetében történhetett.
Az Air France francia légitársaság Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járata május 31-én éjszaka tűnt el viharos időjárási körülmények között, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyarországi és egy szlovákiai magyar utassal.
A repülőgépekre szerelt pitot-csöveknek fűtőrendszere megakadályozza meg, hogy rossz időjárás esetén a csőbe beáramló víz eljegesedjen. Ez ugyanis durva méréshibát okozhat. Szakértők szerint elképzelhető, hogy ez a fűtőrendszer hibásodott meg a francia Airbuson: a hatalmas viharban rengeteg víz juthatott a csövekbe, ami nem vezetődött el, hanem megfagyott. A járat számítógépe valószínűleg a szondák jegesedése miatt mutatott hibás, egymásnak ellentmondó adatokat. Ez nem lenne egyedi eset. Egy légibaleset-szakértő a francia Le Figaro napilapnak elmondta: az utóbbi hónapokban többször fordult elő hasonló meghibásodás szerte a világon, a legsúlyosabb ezek közül az ausztrál Qantas légitársaság Airbus gépének balesete volt tavaly októberben. A gép Szingapúrból tartott Perth-be, amikor a pilóta vészjelzést adott le, majd később sikeresen landolt a Learmonth repülőtéren. A fedélzeten tartózkodó 313 utasból 40 sérült meg a zuhanás során, többségük töréseket és zúzódásokat szenvedett.
A francia Airbus esetében is sebességmérő pitot-csövek jegesedése miatt kapott ellentmondásos adatokat a fedélzeti számítógép, s ez indíthatta el a tragikus láncolatot. Az ellentmondásos adatok miatt kapcsolhatott ki automatikusan a robotpilóta. Ettől fogva a pilótáknak manuálisan kellett irányítaniuk a gépet, ami elképesztően nehéz, szinte lehetetlen feladat, főleg extrém időjárási körülmények között. Mivel a gép pilótái a pontos sebességét a hibás műszerek miatt nem ismerték, feltehetőleg nem a megfelelő sebességgel mentek. Márpedig a szárnyat körülölelő áramlás szükséges a gépet a levegőben tartó felhajtóerőhöz. Ha átlépik a megfelelő sebességet, az úgynevezett áteséshez vezethet: ilyenkor a szárnyon megszűnik a szabályos áramlás, ami turbulenciát és áramlásleválást idéz elő – a szakértők ezt az áramlásleválást nevezik átesésnek. Ha túl nagy a sebesség, felerősödhet az áramlás, ezáltal a szárnyat rendkívül nagy nyomás éri, ami a szerkezet deformálódásához, rosszabb esetben széteséséhez vezethet. Ezzel magyarázható, hogy az Airbus már a levegőben szétesett. A turbulencia, a szárny deformálódása, esetleg szétesése akár több helyen is lyukat üthet a gép törzsén. Az Airbus által küldött legutolsó automatikus hibaüzenet szerint a gép több mint 1800 lábat zuhant percenként, ami a hirtelen bekövetkezett légnyomáscsökkenésre is magyarázatot adhat.
Megválaszolatlan kérdések azonban még így is vannak. Például az, hogy az Airbus miért csak ajánlotta, miért nem tette kötelezővé a pitot-csövek cseréjét. Miért nem lépett ez ügyben hamarabb az Air France?
A francia sajtót mindeközben a legfrissebb, repülőgépekkel kapcsolatos incidensek foglalkoztatják. Puszta egybeesésről, vagy komoly problémákról van szó? - teszik fel a kérdést a lapok azt követően, hogy két nap leforgása alatt és mindössze tizenegy nappal az Air France gépének 228 halálos áldozattal járó balesete után három Airbuszon is súlyos incidens történt.
Az első esetre még szerdán került sor a Spanyolországhoz tartozó Kanári-szigeteken, ahol egy norvég utazási iroda által bérelt A320-as Airbusznak tíz perces repülés után kényszerleszállás kellett végrehajtania, miután az egyik hajtóműve meghibásodott. A meglehetősen kényes művelet alatt a fedélzeten helyet foglaló 189 utas egyike sem sérült meg, közülük a földetérést követően többen azt nyilatkozták, hogy lángokat láttak kicsapni az egyik motorból és több robbanást is hallottak.
A második "esemény" a Jetstar nevű ausztrál fapados légitársaság Airbuszán történt. A fedélzetén 203 utassal Japánból Ausztráliába tartó, a múlt héten szerencsétlenül járt Air France géppel megegyező, A330-as típusú gépnek azt követően kellett kényszerleszállást tartania a Csendes-óceánon fekvő, amúgy az Egyesült Államok fennhatósága alá tartozó Guam-szigetén, hogy tűz ütött ki a pilótafülkében. A legénység beszámolója szerint már négy órája repültek, amikor a fedélzet jobb oldali része füstölni kezdett, majd lángra lobbant. A pilótáknak időben sikerült eloltaniuk a tüzet, és a kényszerleszállás közben senki sem sérült meg.
Mindezzel csaknem egyidőben az orosz Aeroflot légitársaság A320-as Airbuszának is kényszerleszállást kellett végrehajtania, mivel repedések támadtak a gép szélvédőjén. A repülő a nyugat-szibériai Novoszibirszkben szállt le, és a fedélzetén utazó 122 személyből szerencsére senki sem sérült meg.
Az Airbus vezetése eddig nem reagált a három újabb incidensre, egyelőre a pitot-csövek körül kialakult kisebb hisztériát igyekszik kezelni.
Újabb három holttestet találtak vasárnap az Atlanti-óceánban annak a helynek a közelében, ahol feltételezések szerint az Air France repülőgépe hétfőn lezuhant.
A kutatásban részt vevő francia és brazil hajók további nyolc holttestet találtak meg hétfőn az Atlanti-óceánban, ott, ahol feltételezések szerint az Air France repülőgépe egy héttel ezelőtt lezuhant. Így a gépen tartózkodó 228 emberből összesen huszonnégynek a holttestét emelték már ki a vízből - jelentette be hétfő este egy brazil katonai szóvivő.
Franciaország atomtengeralattjárót vezényel az Atlanti-óceánnak abba a térségébe, ahol feltételezhetően becsapódott az Air France szerencsétlenül járt repülőgépe.
Újabb négy holttestet emeltek ki kedden az Atlanti-óceánnak abban az övezetében, ahol az Air France repülőgépe lezuhant. Ezzel 28-ra emelkedett a megtalált áldozatok száma.
Két, az Air France járatáról származó férfi holttestet és roncsokat találtak a brazil mentőalakulatok szombaton az Atlanti-óceánban, a francia légitársaság Rio és Párizs között közlekedő gépe hétfőn zuhant le.
A Rio de Janeiróból Párizsba tartó 447-es számú járat szerencsétlensége miatt az Air France valamennyi tengerentúlra közlekedő Airbus A330-as és A340-es repülőgépén lecseréli a külső sebességmérő szondákat - közölte kedden a francia légitársaság többségi szakszervezete, az SNPL.
A Szabad Európa Intézet alapítója szerint részben jogosan haragudott rá a jobboldal a botránya után, de szerinte helyrehozhatatlan kárt nem okozott, elvégre a Fidesz 2022-ben is kétharmaddal nyert.