szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A szlovákiai pártok főként autópályákat ígérnek a június 12-i szlovákiai parlamenti választások előtt.

A Smer, a Robert Fico vezette legnagyobb kormánypárt a hangsúlyt a Pozsonyt Kassával és Besztercebányával összekötő autópálya megépítésére helyezi választási elképzeléseiben − olvasható az Új Szó című pozsonyi napilap csütörtöki számában, amelyben összeállítást közöl az útépítési választási ígéretekről. Fico azt ígéri, hogy 2014-ig további 250 kilométernyi autópályát és gyorsforgalmi utat építenek.

A párt programjában általánosságban szól a halálos kimenetelű balesetek számának csökkentéséről. A Smer hatalmon maradása esetén nem kívánja emelni az autópálya matricák árát a 3,5 tonnánál könnyebb gépkocsik számára.

A Vladimir Meciar-féle HZDS arra tett ígéretet, hogy meggátolja az elektronikus útdíj bevezetését a 3,5 tonna alatti személyautóknak. A HZDS 2013-ig befejezné és korszerűsítené a Pozsonyt Kassával összekötő autópályát, és folytatná az országban a gyorsforgalmi és első osztályú utak megépítését.

A legnagyobb ellenzéki párt, az SDKÚ szintén ellenzi, hogy az elektronikus útdíjba a személyautókat is bevonják. A párt az úthálózat bővítését elsősorban uniós alapokból és államkötvényekből finanszírozná, sőt a magán-nyugdíjpénztárak nyereségének egy részét is felhasználná. A Pozsonyt Kassával összekötő D1-es autópályán kívül az SDKÚ megkezdené az R4-es gyorsforgalmi út építését a lengyel határtól Eperjesen és Kassán át egészen Magyarország határáig.

A KDH, a kereszténydemokraták is átértékelnék az úthálózat bővítésének finanszírozását. A párt támogatja a nagyobb városok tömegközlekedésének fejlesztését, véleményük szerint ugyanis belátható időn belül a városokból ki kell szorítani a személyautó-forgalom jelentős részét.

A Szabadság és Szolidaritás (SaS) befejezné 2014-ig a D1-es sztrádát Pozsony és Kassa között, és a pozsonyi körgyűrűt. Richard Sulík pártja növelné az üzemanyagok jövedéki adóját és az útdíjat. Az elektronikus útdíj rendszeréből szintén kihagyná a 3,5 tonnánál kisebb személyautókat.

Az MKP prioritásként emlegeti az R7-es gyorsforgalmi út megépítését az ország déli régióin át. Fontosnak tartják a közlekedésbiztonság növelését elsősorban körgyűrűk megépítésével. Felgyorsítanák az úthálózat bővítését Magyarország irányába.

A Híd nem zárkózik el a PPP-projektektől, viszont azt akarja, hogy ezekben nagyobb részesedése legyen az államnak. Helyi szinten az útépítést csak az önkormányzatok, az állam és a szóban forgó PPP-projektek összefogásával tudja elképzelni.

A Szlovák Nemzeti Párt (SNS) programjában nincs olyan rész, amely az úthálózattal foglalkozna.

Az ígéretekkel kapcsolatban az Új Szó megjegyzi, hogy Robert Fico nem teljesítette azt, amit 2006-ban ígért, nem kötötte össze autópályával Pozsonyt Kassával. Azt is bírája a lap, hogy a magántőke bevonásával, PPP-konstrukcióban épülő autópályák jelenleg az eredetileg ígértnél háromszor drágábban épülnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Világ

Új Szó: pofozógépekké váltak a szlovákiai magyarok

Robert Fico "vérnacionalista kormánya" az elmúlt négy évben mindent megtett azért, hogy a szlovákiai magyarok ne érezzék magukat jól hazájukban. Egyetlen pozitív gesztus sem volt, tettekről már ne is beszéljünk − írja a Bosszú gyalogáldozattal című kommentárjában az Új Szó című szlovákiai magyar napilap csütörtökön.

MTI Világ

Slotáék már félmilliárdot költöttek a választási kampányra

Hitelekből és a képviselőjelöltek adományaiból, kölcsöneiből fedezik a szlovákiai pártok a választási kampányukat - derül ki kötelezően leadott előzetes jelentéseikből. A legtöbb pénzt a Szlovák Nemzeti Párt használta fel február 1. és május 13. között a kampányban.

MTI Világ

Fico pártja nyerheti a szlovák választást - felmérés

A Robert Fico kormányfő vezette Irány-Szociáldemokrácia (Smer) nyerheti meg a június 12-i szlovákiai választásokat, és összesen hét párt kerülhet be a pozsonyi parlamentbe egy május közepén készített felmérés eredménye szerint.