szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A felmérés a matematikára és természettudományos tárgyakra is kiterjedt, több mint hetven ország félmillió diákja vett részt benne. A magyar diákok olvasási eredményei javultak, továbbra is meghatározó viszont a tanulók teljesítményében társadalmi hátterük.

Dél-Korea és Finnország végzett az élen a 15 évesek olvasási készségét vizsgáló PISA felmérésben, amelynek során első alkalommal kutatták a gyerekek képességét a digitális információk feldolgozására - derült ki a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) kedden ismertetett adataiból.

A felmérés a matematikára és természettudományos tárgyakra is kiterjedt, több mint hetven ország félmillió diákja vett részt benne. A magyar diákok olvasási eredményei javultak, továbbra is meghatározó viszont a tanulók teljesítményében társadalmi hátterük. Dél-Koreát és Finnországot követően Hongkong, Szingapúr, Kanada, Új-Zéland és Japán végzett az élmezőnyben. Először vett részt külön a felmérésben Kína sanghaji körzete, amely az összes többi vizsgált országot lekörözte, beleértve a matematikai és természettudományos területeken mutatkozó eredményeket. A sanghaji 15 évesek több mint negyede mutatott fejlett matematikai gondolkodási készséget komplex problémák megoldására, míg az OECD tagállamaiban ez az arány csak 3 százalék - olvasható az OECD honlapján közzétett ismertetésből. 

"A jobb oktatási eredmények megbízható előrejelzést jelentenek a jövőbeni gazdasági növekedésre nézve" - mondta Angel Curría, az OECD főtitkára. "Noha a bruttó hazai termék és az oktatási eredmények még mindig összefüggnek, a PISA azt mutatja, hogy két hasonló gazdasági helyzetű országban mutatkozhatnak jelentősen eltérő eredmények. Ez jelzi, hogy már idejemúlt az a vélekedés, miszerint a világ gazdag és jól képzett, illetve szegény és rosszul képzett országokra oszlik" - vélekedett Curría.

Néhány országban, így Magyarország mellett Chilében, Izraelben, Lengyelországban, Portugáliában, Dél-Koreában és Németországban jelentős javulás mutatkozott az olvasási készségben. A matematika területén Mexikó, Törökország, Görögország, Portugália, Olaszország és Németország ért el gyors fejlődést. A természettudományi tárgyakban Törökország, Portugália, Dél-Korea és Olaszország mellett Norvégia, az Egyesült Államok, valamint Lengyelország tette meg a legnagyobb lépést. 

A felmérés eredményei azt mutatják, hogy a lányok minden országban megelőzték a fiúkat, méghozzá átlagosan egy iskolaévvel járnak fiú diáktársaik előtt. A nemek közötti szakadék 2000 óta egy országban sem szűkült, Franciaországban, Izraelben, Dél-Koreában, Portugáliában és Svédországban még nőtt is. Ezt tükrözi, hogy a fiúk egyre kevésbé lelik örömüket az olvasásban. A vizsgálat rávilágított, a jól teljesítő iskolarendszerekben rendszerint elsőbbséget élvez a tanárok fizetése az osztályok nagyságával szemben. A buktatás gyakoribb aránya gyakran azokban az országokban mutatkozik, ahol rosszak az összesített eredmények. A legtöbb évismétlés Belgiumban, Franciaországban, Luxemburgban és Spanyolországban van. Az ezredfordulón mért 69 százalékról 64 százalékra csökkent azoknak a diákoknak a száma, akik élvezetet lelnek az olvasásban - mutatott rá a felmérés. 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!